Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / L'Agència Catalana del Consum posa en marxa la campanya "Si tens la factura, tens la garantia"

L'Agència Catalana del Consum posa en marxa la campanya "Si tens la factura, tens la garantia"

15/04/2008 10:50

L'Agència Catalana del Consum (ACC) realitzarà des d'aquest dimarts i fins a finals d’abril una campanya d’informació i sensibilització adreçada als ciutadans i ciutadanes de Catalunya per animar-los a exercir els drets i deures en la garantia dels productes. Amb l’eslògan “Si tens la factura, tens la garantia”, és vol donar un missatge clar sobre la importància de conservar el tiquet de compra o la factura durant dos anys, que és el termini establert legalment i, sobre tot, aprofitar les condicions dels sis primers mesos.

Segons la normativa, en el moment de la compra el venedor està obligat a lliurar-nos un bé que sigui conforme, és a dir, que s’ajusti a la descripció feta, que sigui apte per a l’ús al que es destina i que tingui la qualitat i característiques d’un bé del mateix tipus. L’establiment ha de lliurar-nos el tiquet de compra o la factura en la qual s’especifiqui el producte adquirit amb el seu preu, la data i les dades del venedor. Aquest document, que serveix com a garantia legal, s’ha de presentar al venedor com més aviat millor si detectem una manca de conformitat. Si el venedor o el fabricant ens atorga una “garantia comercial”, aquesta haurà de millorar els drets que dóna la Llei.


Dos períodes diferenciats per exercir la garantia

La normativa estableix dos períodes ben diferenciats dins els dos anys de garantia legal. Els primers sis mesos posteriors al lliurament del bé són molt importants per exercir el dret a la garantia, ja que es presumeix que el problema que ocasiona la disconformitat ja hi era quan es va comprar i, per tant, l’establiment haurà de demostrar que el desperfecte o el problema en el producte l’ha ocasionat el comprador. Per contra, transcorregut aquest termini, és a dir, en els divuit mesos posteriors, serà el consumidor qui haurà de demostrar l’orígen del problema o, en altres termes, la prova de càrrega per demostrar-ho i les despeses associades aniran a càrrec del comprador.

La garantia comporta optar entre la reparació o la substitució del bé de forma gratuïta i en un termini de temps raonable. Si això no és possible, es pot optar per una rebaixa adequada del preu o pel retorn dels diners pagats. La normativa inclou la gran majoria de bens de consum: aliments, roba, calçat, vehicles, mobiliari i el seu muntatge, electrodomèstics, software, cd’s, llibres...., inclosos els de segona mà, tot i que en aquest cas es pot pactar que la garantia legal de dos anys es redueixi com a màxim fins a un any. La compra d’un habitatge i la contractació de serveis queden exclosos d’aquesta norma.

La campanya, amb falques de ràdio a les principals emissores i anuncis en premsa, té un pressupost màxim de 100.000 € i pretén clarificar els drets i deures del consumidor. L’Agència Catalana del Consum acaba de renovar els continguts relacionats amb la garantia dels productes a la seva pàgina web www.consum.cat, des de la que es pot consultar tota la informació sobre la normativa vigent, les recomanacions, així com les preguntes més freqüents per pal·liar el desconeixement existent entre la garantia legal i la garantia comercial, entre altres assumptes.