Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / L'Alt Pirineu i l'Aran encapçala una enquesta de desplaçaments a Catalunya

L'Alt Pirineu i l'Aran encapçala una enquesta de desplaçaments a Catalunya

La mobilitat de les persones a les diferents demarcacions catalanes és molt similar, malgrat que hi ha la creença que la gent es desplaça més a la Regió Metropolitana de Barcelona
Estació d'autobusos de la Seu d'Urgell
10/07/2007 11:16

La mobilitat de les persones a les diferents demarcacions catalanes és molt similar, malgrat que hi hagi la creença generalitzada que la gent es desplaça més a la Regió Metropolitana de Barcelona. Segons l'Enquesta de Mobilitat Quotidiana de Catalunya, la mitjana de desplaçaments per persona en dia feiner a les demarcacions catalanes és de 3,38, sent l'Alt Pirineu i Aran la zona on se'n fan més (3,63) i les comarques gironines, les que menys (3,18). En el cas dels caps de setmana i festius, la mobilitat mitjana és de 2,37 desplaçaments per persona, sent la demarcació amb més moviment també l'Alt Pirineu i Aran (2,78) i les que menys, les comarques centrals i Ponent, amb 2,24 cadascuna. En total, a la setmana cada persona fa de mitjana a Catalunya 21,64 desplaçaments.
Pel que fa al mode de transport a Catalunya, el més usat (45,1% del total) en dies feiners és el no-motoritzat, és a dir, a peu i a bicicleta, entre d'altres, seguit dels desplaçaments en vehicle privat (40,6%) i, finalment, el transport públic (14,3%). A la Regió Metropolitana de Barcelona és on es fa un major ús del transport públic, en canvi, on menys ús se'n fa és als àmbits de les Terres de l'Ebre i l'Alt Pirineu i Aran. A les comarques gironines, és on es fa un major ús del vehicle privat.

Amb tot, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha destacat que l'enquesta reflecteix que els ciutadans de Catalunya es manifesten, amb un diferent grau d'intensitat, més usuaris del transport públic col·lectiu (4,1 milions de persones), que del transport privat (3,5 milions).

Nadal ha explicat que l'enquesta distingeix entre mobilitat ocupacional (per treball) i la personal. En el cas de la primera, la major part de persones 'tendeix a preferir el transport públic'. En aquest sentit, Nadal ha dit que l'obligació del Govern és crear facilitats perquè sempre puguin fer servir el transport públic i no el vehicle privat.

També ha assenyalat que la tendència a Europa és que els peatges de les carreteres comencin a servir més com a un cost de mobilitat, per 'dissuadir' els usuaris de fer servir aquest mode, que no com a un impost tributari, i aquesta serà la tendència general.

Preguntat sobre el fet que Iberia podria haver-se presentant al concurs per la Terminal Sud de l'aeroport del Prat amb una oferta de 10 noves rutes intercontinentals, segons publica un mitjà de comunicació aquest dilluns, Nadal ha dit que 'no jutjarà una oferta que és una més de totes les que hi ha d'haver'.

Sobre les declaracions de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, la setmana passada defensant el model de gestió centralitzada dels aeroports espanyols a través d'Aena, el conseller ha explicat que en aquests moments el Govern i l'estat espanyol tenen una 'enorme feina de concertació' sobre diferents matèries i que, per tant, la Generalitat treballarà 'en la via de la lleialtat institucional, no la confrontació'.

L'enquesta recull l'opinió de 4 de cada 100 llars catalanes

De l'enquesta, que s'ha fet a 106.000 persones residents a Catalunya (4 de cada 100 llars catalanes), s'extrapola que els 6,8 milions de residents realitzen setmanalment 148 milions de desplaçaments i que l'ús del transport públic és més gran en els àmbits territorials amb gran densitat de població i que disminueix com més lluny s'estigui de la primera corona tarifària. Nadal ha explicat que per fer front a les problemàtiques locals de les grans àrees urbanes de Catalunya s'estan creant les autoritats territorials de la mobilitat, com ara les de Lleida, Girona, Tarragona i eventualment Manresa.

En relació al motiu dels desplaçaments, s'observen diferències segons el dia analitzat. En dissabte i festiu quasi el 50% dels desplaçaments són per motius personals i no arriba el 5% els ocupacionals; mentre que en dia feiner un de cada quatre desplaçaments són per motiu de treball o estudis.

L'enquesta destaca que els motius personals (compres, acompanyar persones i oci, entre d'altres) superen, tant en dia feiner com en dissabte i festiu, la mobilitat ocupacional. En els dies feiners, el 24,6% dels desplaçaments són de mobilitat ocupacional, mentre que el 29,9% n'és de personal. El 25,1% dels desplaçaments són tornades a casa des del motiu personal, mentre que el 20,4% és tornada des de motiu ocupacional.

Segons l'informe, la important proporció de desplaçaments de tornada a casa, superior en el global de Catalunya al 45%, confirma la tendència pendular de la mobilitat; és a dir, els ciutadans no encadenen els seus desplaçaments sinó que per exemple surten de casa, van a la feina i tornen a casa, o surten a comprar i tornen.

Segons àmbits territorials de residència no hi ha gaires diferències i, en tots els casos, la mobilitat originada per motius de caràcter personal és superior a l'originada per motiu d'estudis o treball.

Pel que fa a les relacions territorials, la mobilitat a Catalunya es caracteritza per l'autocontenció o mobilitat dins del municipi. El principal moviment és l'intern al municipi. L'autocontenció municipal, entesa com el percentatge de desplaçaments intramunicipals respecte al total de desplaçaments realitzats en cadascun dels àmbits territorials, és d'un 71,2% a Catalunya en dies feiners. La demarcació amb més autocontenció és Terres de l'Ebre (77,3%), mentre que la que en té menys són les comarques centrals, amb un 65,5% en dies feiners. Per comarques, la que presenta un major grau de contenció és el Barcelonès i la que menys, el Vallès Oriental.

Els principals desplaçaments de connexió entre els àmbits territorials es donen amb la regió metropolitana de Barcelona, amb un major pes els dissabtes i festius. Cal destacar la interrelació entre la regió metropolitana de Barcelona i les comarques gironines i les comarques centrals en dissabte i festiu, amb 250.000 desplaçaments cadascuna, i amb el Camp de Tarragona, amb 228.000.

Quant a la despesa mensual declarada pels usuaris dels diferents mitjans de transport a Catalunya, és de 473,7 milions d'euros, distribuïda en 108,2 milions en transport públic i 365,5 en privat. La despesa mensual mitjana declarada pels usuaris és d'uns 25 euros en transport públic i de més de 100 en transport privat.