Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / L'Alta Cerdanya i el Conflent reclamen millores "urgents" al Tren Groc

L'Alta Cerdanya i el Conflent reclamen millores "urgents" al Tren Groc

Els veïns veuen una "deixadesa evident" en l'emblemàtica línia de transport, que els permet anar i tornar de Perpinyà en un sol dia. El col·lectiu recorda que també és un atractiu turístic i demanen a l'SNCF modernitzar-lo i augmentar les freqüències
Imatge promocional del Tren Groc (SNCF)
13/02/2018 12:50

Una cinquantena de veïns de diferents pobles de l'Alta Cerdanya i l'Alt Conflent s'han reunit aquest cap de setmana a Sant Pere dels Forcats per reclamar millores "urgents" en les infraestructures del Tren Groc. L'Associació d'Usuaris de la Línia del Tren Groc (ULTG) recorda que es tracta d'un servei públic "clau" i denuncien una "deixadesa evident" per part de l'empresa pública SNCF, responsable de la infraestructura.

El portaveu d'ULTG, Jordi Bartolí, ha assegurat a l'ACn que en els darrers deu anys s'ha passat de vuit trens diaris d'anada i tornada a només tres. Bartolí recorda que, més enllà del seu vessant turístic, encara avui "el Tren Groc és la manera més fàcil per poder anar i tornar de Perpinyà el mateix dia, i ara és impossible", assenyala Bartolí. L'associació compta amb el suport dels alcaldes de la zona. El de Sant Pere dels Forcats, Jean Luc Molinière, alerta que si no es millora la línia això afectarà el turisme, un sector "imprescindible" en l'economia de la zona.

Un tren amb aspecte antic, però amb tecnologia moderna. Això és el què reclamen els veïns i usuaris del Tren Groc, conegut com 'El Canari'. Asseguren que estan "farts" del "poc compromís" que mostra l'SNCF. Una situació que, segons Jordi Bartolí, ha arribat "al límit", i per això han iniciat una sèrie d'assemblees per decidir "accions conjuntes" entre els diferents pobles pels quals passa aquest tren, que cobreix la ruta entre Vilafranca de Conflent i la Tor de Querol, a tocar de Puigcerdà.

Bartolí lamenta que SNCF "només inverteix en el TAV i en trens que donin rendiment econòmic" i "s'oblida de donar un servei públic". El portaveu veïnal es queixa que "l'empresa no compleix, tot i que l'administració sí que ha pres un compromís". A més, els veïns alerten d'un "deteriorament de la infraestructura alarmant". I posen com a exemple que "els cables elèctrics són de baixa intensitat i fallen constantment, els vagons són vells, i cal renovar les vies", segons detalla Andreu Valent, usuari del tren i veí de la Tor de Querol. Valent recorda que el Tren Groc és l'única alternativa que tenen els veïns per anar a Perpinyà o d'altres ciutats grans, a banda de la carretera. En aquest sentit, l'usuari recorda que en aquesta zona de Catalunya del Nord hi neva sovint i es tallen els accessos viaris. "Sense Tren Groc, quedem aïllats", comenta.

A més, la freqüència també ha disminuït en els últims deu anys. De la vintena de trens que connectaven fa una dècada els pobles de la Cerdanya i Alt Conflent s'ha passat a només sis, tres d'anada i tres de tornada. La presidenta de l'ULTG, Monique Guerrero, explica que han reclamat moltes vegades una millora del servei, però l'empresa "ignora sistemàticament" les seves queixes. "Han anat reduint el nombre de trens a la mateixa velocitat que incrementaven els TAV", ironitza.

Imprescindible pel turisme

Un aspecte que han destacat els veïns és la importància que el 'Canari' té en l'economia local. I és que el ferrocarril és un "valor turístic de primer ordre". De fet, la ruta que ressegueix el tren permet creuar pobles i aturar-s'hi, per seguir al cap d'una estona. "Aquest tren va molt lligat a l'increment del turisme que hi ha hagut els darrers anys", explica un comerciant de Sant Pere dels Forcats. En aquest sentit, l'alcalde del poble, Jean Luc Molinere, creu que en cas que se suprimeixi el tren, provocarà "la desaparició dels pobles". "Tot va lligat al ferrocarril, la feina, la casa, el turisme i la identitat cultural dels ciutadans", ressalta.

Andreu Valent diu que a la Cerdanya molta gent que agafa el 'Canari' ho fa per poder gaudir del viatge, i això també és una forma de promocionar el turisme en aquesta zona. Assegura que als vagons hi ha vist "gent d'Itàlia, Espanya o França que venen només per poder pujar al Tren Groc".

Suport dels alcaldes i del Consell General

A banda dels alcaldes de la zona, els veïns han rebut el suport de la presidenta del Consell General dels Pirineus Orientals, Hermeline Malherbe, que ha traslladat als veïns la voluntat de l'administració d'intentar no perdre aquest servei.

El projecte de modernització del Tren Groc va situar-se al centre del debat públic a l'Alta Cerdanya i el Conflent ara fa un any, quan es va celebrar la campanya de les eleccions presidencials de França, que va guanyar Emmanuel Macron. En aquell context, la presidenta de la regió d'Occitània, Carole Delga, es va comprometre a executar un projecte de modernització de la línia, que suposava una inversió de 9 milions d'euros de manera immediata, i de posar en marxa un pla global de renovació durant 15 anys.