Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / L'Ecomuseu de les Valls d'Àneu proposa divulgar a les xarxes objectes amb història

L'Ecomuseu de les Valls d'Àneu proposa divulgar a les xarxes objectes amb història

L'equipament ha creat l'etiqueta #etnologiadeconfinament perquè qui vulgui faci d'etnòleg i doni a conèixer peces singulars que tenen a casa. Entre les primeres que s'han publicat hi ha una arca per a cendres, una premsa de fer formatge i un bressol de fusta
Una presa formatgera (Foto: Ecomuseu de les Valls d'Àneu)
25/03/2020 10:30

L'Ecomuseu de les Valls d'Àneu ha endegat una iniciativa, a través de les xarxes socials, en la que anima als seus seguidors a convertir-se en etnòlegs durant els dies de confinament. Amb la premissa que el patrimoni no sempre és als museus, anima la gent a compartir a través de les xarxes socials objectes amb història que tenen a casa, amb l'etiqueta #etnologiadeconfinament.

Jordi Abella, director de l'Ecomuseu, ha animat a participar a la gent publicant una foto o vídeo de l'objecte i que expliquin la seva història, usos o curiositats. Segons ha explicat Abella a l'ACN, amb aquesta iniciativa volen donar continuïtat a les activitats que organitzen, aquest cop des de la distància.

L'equipament d'Esterri d'Àneu ha començat compartint una arca per a cendres obtinguda al Pirineu aragonès. Una peça que es posava al costat de la llar de foc, on s'hi veu unes escenes segurament inspirades en el poema escocès Tam O'Shanter del segle XVIII, en què el pagès Tam és perseguit per una bruixa anomenada Cutty Sark (que donà nom a un famós vaixell i després a una marca de whisky).

La segona peça que s'ha compartit és una premsa de formatgera provinent de Casa Bellera de Surp. Aquesta casa familiar pallaresa, fins a la dècada de 1970, produïa i comercialitzava formatges per tota la vall d'Àssua. D'aquesta peça destaca els elements decoratius que quedaven impresos al formatge i li donaven un valor estètic afegit. Servia també per indicar quina casa l'havia elaborat. Jordi Abella ha comentat que és "un bon exemple del màrqueting utilitzat en les produccions locals".

Entre alguns dels objectes que els primers participants d'aquesta iniciativa ja han compartit se n'ha destacat: un morter, un bressol de fusta; un paquet de sal de Gerri de la Sal, possiblement comercialitzada durant els anys 30 o 40 del segle XX per consum domèstic; una mesura per gra amb mànec, un escut pirogravat que certifica el volum i també una llanterna d'oli.