Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Les dones representen prop del 40% de la població que treballa en l'agricultura

Les dones representen prop del 40% de la població que treballa en l'agricultura

Un estudi de la UdG també indica que de mitjana cobren un 23% menys, una diferència que augmenta a la franja d'entre 45 i 54 anys. Tanmateix, el percentatge de contractes indefinits (80%) és igual que el dels homes
Una dona treballant en un camp al Pirineu (Foto: Consell Comarcal de la Cerdanya)
17/02/2021 18:05

Les dones representen al voltant del 40% de les persones que treballen al sector agroalimentari a Catalunya. Així ho indica l'informe sobre la situació de la dona rural que ha presentat el Departament d’Agricultura i que ha elaborat, per encàrrec del Govern, la Universitat de Girona. L'estudi descriu i analitza la situació de la dona a la indústria agroalimentària del país.

D'altres dades que s'ha destacat de l'informe són que, de mitjana, les dones cobren un 23,19% menys que els homes. La diferència salarial és més clara a la franja d'edat d'entre 45 i 54 anys. Un fet que s'atribueix a que els homes solen millorar més el seu salari amb el pas dels anys. En canvi, sí que hi ha plena igualtat pel que fa al percentatge de contractes indefinits, que és d'un 80% tant entre els homes com entre les dones, si bé entre les dones el 60% de les indefinides treballen a jornada parcial i no completa.

Segons aquest treball, el grau de feminització de la indústria alimentària varia molt segons cada empreses, amb un rang que va des de l'11% de dones en empreses agroalimentàries fins al 70% a les càrnies. El més habitual és el 40%, segons dades d'afiliació a la Seguretat Social entre els anys 2012 i 2019). Una mitjana molt semblant a la de l'Estat espanyol, que és del 37% segons dades de l'INE del 2019.

Menys dones en les feines amb més exigència física

Pel que fa a les característiques de cada feina, l'estudi reconeix que com més exigència física té una feina, menys presència de dones hi ha i més pes hi tenen els homes. L'antiguitat també hi té a veure, i com més anys té una empresa, més alt és el percentatge de treballadors masculins. Pel que fa al lideratge, s'hi detalla que com més dones hi ha a la propietat o a la direcció, més n'hi ha també a la resta de la plantilla. La presència de dones a les executives és del 21%, i baixa fins al 12,3% pel que fa a la presidència d'empreses.

Per subsectors, els que són més a prop de la paritat són els de fabricació de productes de fleca i pastes alimentàries (46% de participació femenina) i el de fabricació d'altres productes alimentaris (42%). Per contra en la fabricació de productes de molineria, midons i productes amilacis, és on menys dones hi ha (17%). Per franges d'edat, la feminització és més gran a la d'entre 30 i 44 anys.

Entre els factors que l'estudi té en compte per a la promoció de les dones al sector hi ha la formació, ambició empresarial, millora de la percepció social de l'empresa, habilitats com l'empatia o el diàleg, foment de la conciliació familiar i també la menor voluntat actual de les dones per tenir fills. En aquest sentit, l'informe apunta que moltes empreses segueixen identificant la maternitat com un problema per a la productivitat, per la qual cosa considera que és un dels punts en què cal trobar-hi solucions més ràpidament. Tot i això, s'hi admet que hi ha algunes dones que renuncien a ascendir per la major responsabilitat i dedicació horària que això els pot comportar.