Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Les escoles bosc volen definir un model educatiu conjunt per rebre l'homologació

Les escoles bosc volen definir un model educatiu conjunt per rebre l'homologació

Un dels centres existents a Catalunya és al poble cerdà de Cortariu. El sistema se centra en l'aprofitament de la natura com a eina d'aprenentatge i ja té reconeixement oficial en estats com Alemanya i Gran Bretanya

Alumnes i professores d'Arrels Escola Bosc de Cortariu, a Bellver de Cerdanya (Foto: ACN)
Alumnes i professores d'Arrels Escola Bosc de Cortariu, a Bellver de Cerdanya (Foto: ACN)
09/10/2019 19:55

Les escoles bosc d'arreu de l'Estat volen que el seu sistema pedagògic, destinat als infants de 0 a 6 anys i basat en un aprenentatge en plena natura, estigui homologat. Per aquest motiu, i a través de l'Associació Edna d'Educació a la Natura, treballen conjuntament en la definició dels criteris de qualitat que les identifiquen per, posteriorment, aconseguir que el ministeri d'Educació autoritzi el seu model.

A Catalunya hi ha en marxa una desena de projectes d'aquest tipus, un dels quals és a l'Alt Pirineu: l'Arrels Escola Bosc, que és al poble de Cortariu, al municipi de Bellver de Cerdanya. Algunes famílies ja han expressat la voluntat d'anar a viure a la zona amb l'objectiu d'apuntar als seus fills al centre. Les classes solen començar a les 10 del matí, quan els quatre alumnes que hi ha inscrits actualment seuen en rotllana amb les seves mestres, es diuen "bon dia" i decideixen plegats a quina part del bosc volen anar. Tenen entre un any i mig i cinc anys d'edat i, en aquesta fase vital, el seu aprenentatge es desenvolupa a la natura.

El model s'inspira en un dels sistemes educatius que s'ofereix a les famílies que viuen als països del nord d'Europa i que es va començar a implantar fa més de mig segle. Laura Cecília, coordinadora del projecte educatiu d'Arrels Escola Bosc, creu que la Cerdanya ofereix "un entorn i un clima privilegiats i cal aprofitar-lo, perquè l'aprenentatge està fora". Cecília ha dit a l'ACN que, a diferència d'altres centres convencionals, "les parets són la terra, els arbres i el cel" i que l'objectiu del model d'ensenyament que apliquen és el de fer un "acompanyament respectuós" en el procés pedagògic del nen o nena, cosa que implica "intervenir el mínim possible" per tal que ells siguin "els protagonistes de l'aprenentatge".

Tot i que la gran majoria del temps de la jornada escolar el passen a l'exterior, compten amb un refugi per als dies que plou molt o bufa el vent de forma intensa. En canvi, sí que surten quan neva. Per això, avisen a les famílies que portin als fills amb la roba adequada. Els recomanen que vagin "vestits com a cebes" perquè molts cops a primera hora del matí la temperatura està per sota dels 0 graus i, en canvi, al migdia arriben als 20.

El repte de l'homologació del sistema

Un dels seus reptes de futur és aconseguir l'homologació del seu sistema, tal com s'ha fet els darrers anys a Alemanya i al Regne Unit i com s'està fent a Itàlia i Portugal. Per aquest motiu, l'Associació Edna d'Educació a la Natura, que agrupa la majoria dels projectes que hi ha en marxa a l'Estat, vol que els centres defineixin conjuntament els requisits mínims que s'han de complir a l'hora d'implantar aquest model per, d'aquesta manera, poder-lo presentar al ministeri d'Educació i que aquest el validi, segons ha explicat la seva presidenta, Bibiana Marful.

La coordinadora del projecte educatiu d'Arrels Escola Bosc conclou que aquest sistema permet als alumnes estar contínuament connectats amb la natura i "viure tots els seus ritmes i cicles". A més a més, assegura que fomenta les seves ganes de descobrir i explorar, en una etapa com l'infantil "que és sensorial i de moviment". Per aquest motiu, considera que hi ha una perspectiva de creixement.

Mostrar formulari de contacte