Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Les vistes d'arbitratge de Consum es descentralitzen i arriben per primera vegada a l'Alt Urgell

Les vistes d'arbitratge de Consum es descentralitzen i arriben per primera vegada a l'Alt Urgell

El president de la Junta Arbitral de Catalunya, Carles Maluquer, ha atès set vistes amb un sistema mixt, presencial i de videoconferència La telefonia centra la gran majoria del centenar de reclamacions anuals que hi ha de mitjana a la comarca
Arbitratge de consum
04/05/2010 13:30

Aquest dimarts han tingut lloc a la Seu d’Urgell les primeres vistes d’arbitratge de Consum que es fan a la demarcació de Lleida fora de la capital. Per aquest motiu, el president de la Junta Arbitral de Catalunya, Carles Maluquer de Motes, ha estat a la seu del Consell Comarcal de l’Alt Urgell per presidir el Col•legi Arbitral, que ha escoltat les parts en litigi en les vistes que s'han celebrat.

Les vistes, set en total, s'han fet amb un sistema mixt: amb el president i els consumidors de manera presencial, a la Seu, i amb els altres membres del tribunal i els representants de les empreses seguint-ho per videoconferència. D’aquesta manera, les noves tecnologies de la comunicació s'han posat a disposició dels ciutadans per facilitar-los la seva relació amb l’administració.

Aquesta iniciativa de descentralització de la Junta Arbitral de Catalunya evitarà els desplaçaments a Lleida dels consumidors demandants, com s’havia anat fent fins ara. Carles Maluquer ha subratllat que el tribunal no és un defensor del consumidor sinó una via de solució neutral, gratuïta, més senzilla que els processos judicials i amb la mateixa validesa legal.

La tècnica de mediació del Consell Comarcal, Sílvia Parramon, ha remarcat que actualment tenen competències en aquest àmbit tots els consells de l'Alt Pirineu i Aran tret de l'Alta Ribagorça. L'any passat hi va haver a l'Alt Urgell més d'un centenar de reclamacions i aquest any ja se n'acumulen prop de 40. Tot i això, la majoria de casos es procura resoldre'ls amb la mediació i només una minoria acaben amb l'arbitratge.

Carles Maluquer hi ha afegit que la telefonia mòbil sol centrar el 80% de les reclamacions, ja sigui per les baixes, les factures o el servei. La segueixen d'altres serveis com ara la llum, el gas o l'aigua, si bé a l'Alt Urgell generen menys problemes perquè els gestionen companyies petites i de proximitat, com és el cas de Peusa.

La Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) és un òrgan administratiu al servei dels consumidors i els empresaris. La JACC posa al servei dels ciutadans dues vies per resoldre conflictes de consum: la mediació i l’arbitratge. En el primer cas, un mediador neutral intervé per tal que les dues parts puguin arribar a un acord. Si aquest acord no és possible, existeix la possibilitat d’iniciar el procediment de l’arbitratge, un sistema extrajudicial, gratuït i voluntari, pel qual les dues parts se sotmeten a un tribunal anomentat Col•legi Arbitral.