Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / L'Espai Ermengol segueix desenvolupament des del confinament el projecte 'El museu és una escola'

L'Espai Ermengol segueix desenvolupament des del confinament el projecte 'El museu és una escola'

El pla, endegat aquest curs, pretén apropar l'equipament a centres educatius de la Seu i de tot l'Alt Urgell. Els treballs es presentaran el 14 de novembre, nova data de celebració de la Nit dels Museus
Espai Ermengol
21/05/2020 14:45

El projecte ‘El museu és una escola’, que l’Espai Ermengol va iniciar al començament d'aquest curs escolar 2019-2020, continua en actiu però de manera no presencial i virtual, a causa de la crisi sanitària de la COVID-19.

Fins abans de l'inici de l'estat d'alarma, el museu urgellenc oferia amb aquesta proposta la possibilitat que el visitessin alumnes de la Seu d’Urgell i de la resta de l'Alt Urgell. El programa havia de finalitzar aquest mes de maig tot coincidint amb la Nit dels Museus i el Dia Internacional dels Museus. En tot cas, i malgrat l’actual situació sanitària, els projectes continuen desenvolupant-se de manera virtual. Un "aprenentatge bidireccional" l’objectiu del qual és "el creixement mutu des del confinament, tot generant bones pràctiques innovadores, possibilitadores i inclusives", segons expliquen des de l'Espai Ermengol que ara treballa treballa amb la nova previsió  que el 14 de novembre -nova data de la Nit dels Museus- ja es pugui fer activitat a dins mateix de l'equipament.

'El museu es una escola' és, de fet, un projecte en xarxa entre l'Espai Ermengol i Glòria Jové, docent de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida, juntament amb el Centre de Recursos Pedagògics de l’Alt Urgell (Departament d'Educació de la Generalitat. També hi col·labora l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell. Es va iniciar a final de 2015 a la façana de la Facultat d’Educació de la UdL amb una obra homònima de l’artista uruguaià Luis Camnitzer. Aquesta creació forma part de diferents museus del món i  ha estat traduïda per primera vegada al català. S’inscriu en l’interès de l’autor per la pedagogia, els lligams entre art i educació i la crítica a les institucions d’art.

Aquest projecte pretén que en l’imaginari de les escoles s'hi tingui en compte els museus i els espais d'art i patrimonials com "un context real d’aprenentatge", per tal que el patrimoni i l'art permetin "l’expansió i la construcció del coneixement conjunt" i esdevinguin "eina per a la formació del docent".

El projecte a la Seu i a la comarca

Durant el mes de juny de 2019  es va realitzar, conjuntament amb el Centre de Recursos Pedagògics, una primera convocatòria oberta als mestres, professors i educadors dels centres educatius de l'Alt Urgell per mostrar la proposta “més enllà dels formatges", tenint en compte que el patrimoni del sector làctic és el principal fil conductor de l'Espai Ermengol.

La proposta de treball que es va presentar va ser una visita a l’exposició de les parts d’història i de natura que també té el museu urgellenc, per viure l’espai com "una experiència que els permetés valorar les possibilitats educatives que aquest els hi ofereix". A la primera crida s'hi van sumar cinc escoles, quatre de les quals formen part de la ZER Urgellet: els col·legis de Castellciutat, Alàs, el Pla de Sant Tirs i Tuixent, que celebraven el 25è aniversari de la seva Zona Escolar Rural. També s'hi van afegir els mestres de primer i segon de primària de l'escola Albert Vives de la Seu d’Urgell. 

El projecte s'ha anat desenvolupant al llarg d'aquest curs acadèmic. La proposta inicial era que durant els mesos d’abril i maig els treballs iniciats i desenvolupats poguessin retornar allà on van començar, a l'Espai Ermengol, tot coincidint amb la Nit dels museus que s'havia de celebrar el 16 de maig.