Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / L'N-260 a Martinet i la C-14 a Bassella es mantenen entre els trams amb més risc d'accidents de Catalunya

L'N-260 a Martinet i la C-14 a Bassella es mantenen entre els trams amb més risc d'accidents de Catalunya

L'estudi EuroRAP 2017 els considera els punts més perillosos de l'Alt Pirineu. El RACC alerta novament de l'augment d'accidents de moto, molts dels quals es produeixen en carreteres de muntanya
Mapa de risc d'accident a les principals carreteres de Catalunya (RACC)
14/12/2017 18:55

La carretera N-260, a la Baixa Cerdanya, i la C-14, entre Ponts i Bassella, apareixen un any més al 'top-ten' de les vies amb més risc de patir un accident de trànsit a Catalunya. Són, alhora, els dos punts més perillosos de l'Alt Pirineu. Així ho constata l'informe EuroRAP 2017, que aquest dijous ha presentat el RACC, entitat encarregada d'elaborar-lo a nivell nacional.

Concretament, el tercer lloc en risc d'accident (amb una mitjana de dos morts cada any) l'ocupa l'Eix Pirinenc en el tram de 10 quilòmetres que va des de la cruïlla de la carretera N-1411 d'accés al túnel del Cadí, al terme municipal de Bellver de Cerdanya, fins a l'encreuament amb l'LV-4055, a la sortida de Martinet. Pel que fa a la C-14, el RACC assenyala com a punt negre el tram que va de la cruïlla amb la C-1412, a la sortida de Ponts, fins a l'enllaç amb la C-16, a Bassella, a prop del Museu de la Moto. De fet, dels deu trams considerats més perillosos, aquest és el més llarg, amb una longitud total de 17 quilòmetres, i té més mortalitat que el de Martinet, ja que arriba a una mitjana de quatre morts anuals.

En tots dos casos, són zones amb bona part de la via d'un sol carril per banda i amb punts de línia discontínua, en els quals molt sovint hi ha avançaments perillosos o directament temeraris per part d'alguns conductors. Les altres vies d'aquesta classificació també tenen característiques semblants. La més perillosa del país és la BP-1417 entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès (11 km), coneguda com la carretera de l'Arrabassada, que destaca pel percentatge d'accidents amb motos implicades. El segon lloc és per a la BV-1221, entre Terrassa i Matadepera (5,4 km). Totes quatre vies són considerades pel RACC com de risc "molt alt". A les comarques de Girona, la més perillosa és la GI-641, entre Torroella de Montgrí i l'Estartit.

A més a més, el RACC també avalua com de "risc mitjà" tota la part nord de la C-14, entre Bassella i Adrall, juntament amb l-N260 entre Adrall i la Seu i l'N-145 entre la Seu i Andorra. És a dir, tot l'eix viari nord-sud de l'Alt Urgell. També situa amb risc "alt" la C-162 entre Alp i Puigcerdà i la C-28 entre Vielha i Baqueira. Pel que fa a d'altres carreteres properes a l'Alt Urgell, destaquen la C-55 entre Manresa i Solsona (risc alt), la C-16 entre Berga i Bagà (risc mitjà) i la C-17 entre Ripoll i Ribes de Freser (risc alt). Enguany l'estudi ho reflecteix mitjançant un mapa interactiu.

Pel que fa als trams amb més concentració d'accidents, quasi tots es concentren a l'àrea metropolitana de Barcelona. El pitjor és la C-58 entre la capital i Cerdanyola del Vallès, seguit de la C-31 entre l'Hospitalet i el Prat de Llobregat, l'N-II entre Montgat i Mataró i, en quart lloc, la Ronda de Dalt. A l'altre extrem hi ha el tram d'autopista de la C-16 entre Sant Cugat del Vallès i Terrassa, considerat comel que té menys risc de tot Catalunya.

A la presentació, el director de l'estudi, Lluís Puerto, ha assegurat que, malgrat la perillositat d'alguns punts, actualment Catalunya s'ha aconseguit situar entre els països europeus més segurs a l'hora de conduir i, per tant, amb menys percentatge d'accidents greus, ja que les estadístiques s'apropen a les d'estats capdavanters com ara Suècia i els Països Baixos. Tot i això, Puerto ha volgut fer un toc d'atenció tant a les institucions com als conductors, perquè les xifres d'accidents segueixen sense baixar. El RACC ha alertat especialment de l'augment d'accidents amb motociclistes implicats, que en molts casos es produeixen en carreteres de muntanya.

Per tot plegat, l'entitat demana que els conductors extremin la precaució, però també que les administracions millorin la seguretat de les vies, sobretot en aquells punts que apareixen de manera reiterada entre els més perillosos.