Manteniment viari i estudis informatius, principals inversions previstes als pressupostos de l'Estat a l'Alt Pirineu i Aran
Les partides per a manteniment de carreteres i per a estudis informatius de nous projectes viaris són les principals inversions territorials que preveu el Govern espanyol per a les comarques de l'Alt Pirineu i Aran en el projecte de Pressupostos de l'Estat per al 2021.
El subdelegat de l'executiu estatal a Lleida, José Crespín, ha presentat aquest dimarts la proposta i ha assegurat que, a nivell provincial, es contempla assolir els 81,17 milions d'euros d'inversió (cosa que suposaria prop d'un 100% més que l'any passat), si bé el gruix principal correspon a projectes de la plana de Lleida.
Pel que fa als estudis informatius (per un valor total de 700.000 € pel conjunt de la demarcació), el projecte de pressupostos preveu destinar 158.000 euros a l'estudi de la futura variant de la carretera N-260 a la Pobla de Segur. També es preveu partides de 100.000 euros a l'estudi de la millora de la carretera N-230 entre Sopeira i la boca sud del túnel de Vielha (un tram de 45 quilòmetres) i el tram de la mateixa N-230 entre la boca nord del túnel de Vielha i Aubèrt (11,6 km), juntament amb la part inicial de l'autovia A-14 (actual N-230), al tram entre Almenar i el límit amb la província d'Osca, i la carretera N-240 entre Lleida i les Borges Blanques.
En l'apartat viari, Crespín també ha anunciat una "inversió extraordinària" de 26 milions d'euros (més d'una quarta part del total d'inversions) per a les tasques de manteniment i conservació de la xarxa de Carreteres de l'Estat, que consta d'uns 500 quilòmetres en total i que inclou parts tant de l'N-260 (Eix Pirinenc) com de l'N-230. A banda d'aquesta partida, es preveu obres d'adequació i millora en quatre túnels de l'N-230, incloent el túnel de Vielha, per un valor de 2,5 milions.
A punt l'alliberament del peatge de l'AP-2
Pel que fa a l'altre extrem de la demarcació, José Crespín ha volgut destacar que una de les fites més importants de l'any vinent en infraestructures ha de ser el llargament reivindicat alliberament del peatge de l'autopista AP-2, que assegura que és "a punt de ser una realitat" atès que finalitzarà la concessió que encara hi tenia Abertis. Per aquest motiu, el MITMA ja està desenvolupant un estudi sobre els canvis en la mobilitat que això comportarà a la zona.
El gruix principal d'inversions, a la plana de Lleida
De la part sud de la demarcació, el subdelegat també ha esmentat els 24 milions previstos per continuar les obres del Coll de Lilla i millorar així la connexió amb les comarques del Camp de Tarragona, juntament amb l'estudi informatiu per connectar l'AP-2, l'N-240 i l'autovia A-27. També es contempla 7,5 milions per millorar el deteriorat ferm de l'autovia A-2 en el tram entre Torrefarrera i els Alamús, unes obres de les quals fins ara ja se n'ha executat un 30%.
Més de la meitat de la inversió prevista (46,6 dels 81,1 milions) correspon a l'apartat ferroviari, que en aquest cas afecta només la plana de Lleida. La partida més gran en aquest punt són els 38 milions que ADIF destinarà a actuacions a la xarxa convencional i, bàsicament, a les línies de Rodalies Catalunya. Això inclou la renovació de la via entre Lleida i Manresa i la millora de la línia d'Almacelles i Raïmat. De la seva part, RENFE destinarà 7 milions a millorar el servei d'atenció als viatgers, juntament amb reparacions, millora de la seguretat i adquisició de nou material. Pel que fa a l'Alta Velocitat, en aquesta nova anualitat la inversió serà de 2,6 milions, per a l'explotació de la línia Lleida-Barcelona.
Finalment, les noves inversions de la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE) també es concentraran a l'entorn de Lleida i tenen com a principal objectiu el manteniment de la xarxa de camins que connecta Alcarràs, Gimenells, Almacelles, Sucs i Raïmat, amb una partida de 2,5 milions.
José Crespín opina que l'aprovació d'aquests PGE és “vital pel desenvolupament de les Terres de Lleida" i "per garantir el seu progrés i creixement”. Crespín ha esmentat que, tenint en compte que els pressupostos aprovats al 2018 i prorrogats al 2020 preveien una despesa de 41,07 milions a la província, els 81,17 milions previstos ara "repesenten un increment del 97,7%" i "obren la possibilitat d’avançar en aquells projectes importants i necessaris per millorar les infraestructures i impulsar una nova mobilitat a la nostra província”.