Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Més de la meitat de les reclamacions de consum de l'Alt Pirineu i Aran es resolen mitjançant la mediació o l'arbitratge

Més de la meitat de les reclamacions de consum de l'Alt Pirineu i Aran es resolen mitjançant la mediació o l'arbitratge

Les grans empreses de telefonia i serveis, amb Movistar al capdavant, segueixen concentrant la majoria de queixes. Al 2018 l'Agència Catalana de Consum va atendre 1.130 consultes a les comarques pirinenques
Presentació de les dades de reclamacions de consum el 2018 a l'Alt Pirineu i Aran (Foto: Departament d'Empresa i Coneixement)
14/05/2019 12:40

Un 57,74 per cent de les reclamacions gestionades al 2018 per l'Agència Catalana del Consum (ACC) a l'àmbit territorial de l'Alt Pirineu i Aran es van resoldre per la via de la mediació o de l'arbitratge. L'organisme va atendre 1.130 consultes a les comarques pirinenques, un 14,2% menys que durant el 2017.

Els serveis relacionats amb el sector de les telecomunicacions i internet representen una tercera part del total de queixes, mentre que gairebé 1 de cada 4 (25%) tenen a veure amb els subministraments bàsics. Pel que fa a les reclamacions, se'n van rebre 265, un 3,52% més en comparació amb les dades d'un any abans. Finalment, el nombre de denúncies ha estat d'onze, el que suposa un descens d'un 8,33%.

La directora de l'ACC, Elisabeth Abad, ha ressaltat que l'agència "aposta fermament per la via de la mediació per resoldre aquesta tipologia de reclamació, per ser més eficient, eficaç en el temps i per ser més propera al consumidor" A més a més, Abad ha assenyalat a l'ACN que l'objectiu és que "l'índex de resolució per la via de la mediació i arbitratge vagi en augment en els proper anys, i seguir treballant perquè més empreses s'adhereixin a l'ACC".

Durant la presentació de les dades de la Memòria 2018 de l'Agència a les comarques de l'Alt Pirineu i Aran, aquest dilluns a Puigcerdà, s'ha constatat que les telecomunicacions i Internet continuen sent el sector amb més reclamacions, seguit dels subministraments d'electricitat, gas i aigua, i dels altres serveis generals de consum. D'aquestes, un 46,03% van ser resoltes per la via de la medicació i un 11,69% mitjançant l'arbitratge de consum.

Companyies amb més reclamacions a l’Alt Pirineu i Aran

Telefónica (Movistar) encapçala les empreses amb més reclamacions a la demarcació, seguida de dues altres companyies de telefonia: Vodafone i Orange. Les segueixen d'altres grans empreses de serveis -la majoria, de l'IBEX 35- com són Naturgy, el BBVA, Endesa, Vueling, Nexus Energia i Xfera Móviles. Tot i que aquestes són les empreses amb més reclamacions, moltes se solucionen per la via de la mediació o l'arbitratge.

Pel que fa a les reclamacions de caire transfronterer, l'ACC en va rebre 1.294 durant l'any passat, un 53,32% més que el 2017. Els serveis de transport per avió concentren la majoria d'aquestes, seguides a distància pels serveis generals de consum; altres serveis de transport; béns i productes de consum; restauració i allotjaments turístics; serveis de telecomunicacions i internet i, en darrer lloc, serveis financers.

Pel que fa als establiments de les comarques pirinenques que estan adherits al sistema arbitral de Consum, a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC), el nombre va situar-se en els 250 durant el 2018. Aquesta xifra representa el 2,88% del total de Catalunya i suposa un lleuger augment del 0,4% respecte del 2017. Des de 2007 les empreses adherides a la JACC han crescut un 7,76%.

La presentació s'ha fet en el marc d'una reunió d'Elisabeth Abad al Consell Comarcal de la Cerdanya, amb la presència del president cerdà, Ramon Moliner, i el director territorial del Departament d'Empresa i Coneixement a Lleida i el Pirineu, Ramon Alturo.