Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Nou tràmit per al condicionament de la C-14 als Tresponts i la construcció de la variant d'Organyà

Nou tràmit per al condicionament de la C-14 als Tresponts i la construcció de la variant d'Organyà

El DOGC publica avui els anuncis d'informació pública Les dues actuacions sumen una inversió estimada de prop de 54 MEUR
Variant Organyà i Tresponts
31/10/2008 13:36

El Diari Oficial de la Generalitat publica aquest divendres l’anunci d’informació pública dels estudis de dues actuacions de millora de la C-14 a l’Alt Urgell: la construcció de la variant d’Organyà i el condicionament de la carretera entre aquest municipi i Montan de Tost, que correspon al pas pel congost de Tresponts. Aquests projectes donen continuïtat a les obres de millora que s’han dut a terme en aquesta via en els últims anys i s’emmarquen en el condicionament global entre Ponts i Adrall, inclòs en el segon pla d’eixos viaris. Les dues actuacions sumen una inversió estimada en prop de 54 MEUR. L'inici de les obres podria fer-se entre el 2010 i el 2011.

El director del Serveis Territorials a l'Alt Pirineu i Aran del DPTOP, Jordi Mas Ortega, ha destacat que els projectes s'han consensuat amb el territori.

La C-14 és un dels eixos de comunicació de la xarxa bàsica de carreteres de Catalunya que connecta el Pirineu i la Costa Daurada; s’inicia a Salou i després de travessar el Camp de Tarragona arriba a Tàrrega, Artesa de Segre, Ponts, Oliana, Coll de Nargó i Organyà, i finalitza a Adrall, a prop de la Seu d’Urgell.

Paral·lelament, estan en redacció els estudis de les variants de Ponts, Oliana i Coll de Nargó, que se sotmetran a informació pública pròximament.

Variant d’Organyà

Amb l’objectiu de millorar la fluïdesa i seguretat del trànsit a la C-14, així com la mobilitat a l’interior del nucli urbà d’Organyà, el DPTOP ha previst la construcció d’una variant que permeti evitar el trànsit de vehicles que circulen de pas per l’actual travessera.

La variant tindrà una secció formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres d’amplada. Els estudis que ara se sotmeten a informació pública presenten com a més adient un traçat de la variant de 3,4 quilòmetres de longitud que transcorre per l’est del nucli urbà. La inversió estimada és de 33,5 MEUR.

La via projectada té un tram inicial de 850 metres que aprofita la carretera existent. A continuació, es construeix un enllaç (enllaç sud) format per una rotonda aixecada sobre el tronc de la carretera. Aquest enllaç donarà accés a un futur polígon i a la carretera actual.

Es preveu la formació d’un viaducte de 855 metres de longitud per a creuar la zona de les Hortes i se situa per sota de la cota del nucli urbà per tal de minimitzar el possible impacte paisatgístic i sonor. Al tram final de la variant, es preveuen dos viaductes més: un de 120 metres sobre la zona de les Hortes i un altre de 140 metres sobre el riu Cabó.

Finalment, els estudis de la variant també analitzen una alternativa de traçat per l’oest del nucli urbà d’Organyà.

Condicionament del tram de Tresponts


El DOGC també publica avui la informació pública dels estudis del condicionament de la C-14 entre Organyà i Montan de Tost. L’actuació que s’impulsa permetrà eixamplar la carretera –que discorre per un terreny d’orografia complexa i actualment presenta en alguns punts una amplada de 7 metres– fins als 10 metres en tot el tram i millorar-ne el traçat per tal de facilitar la seguretat i la comoditat en la conducció. En funció del traçat, aquesta actuació comporta una inversió que oscil·la entre els 13 i els 19,8 MEUR.

El tram on s’actuarà té una longitud d’uns tres quilòmetres; s’inicia al nord de la població d’Organyà, al final de la futura variant, i finalitza abans de l’encreuament d’accés a Montan de Tost i al túnel existent. La calçada estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres.

Pel que fa al traçat, l’actuació es pot dividir en aquests trams:

Tram inicial
. Aquest tram té una longitud de 500 metres i correspon a l’eixamplament de la carretera i la millora de revolts a partir de la plataforma actual.

Tram intermedi. En aquest tram, la carretera és de nova construcció; l’alternativa presentada com a més idònia travessa la zona del Congost pel costat oest del riu Segre (com la carretera actual) amb un túnel de 1.274 metres de longitud. Els estudis també analitzen per aquest tram una segona alternativa en el costat oest i una tercera que transcorre pel costat est del Segre.

Tram final. Se situa al costat nord, en el terme municipal de Fígols i Alinyà. Aquest tram té uns 700 metres de longitud i s’aprofita la plataforma de la carretera actual, que s’eixampla i s’hi suavitzen revolts. En aquest tram, es preveu la millora de la connexió amb el camí situat a l’altura de l’Hostal Nou.