Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Preocupació a l'Alt Urgell per l'augment de queixes de 'roaming' amb Andorra

Preocupació a l'Alt Urgell per l'augment de queixes de 'roaming' amb Andorra

Amena reclama 430 euros a una veïna de la Seu d'Urgell per una connexió a la xarxa 3G del Principat des de les Valls d'Aguilar. Quinze companyies d'Europa ja no cobren al Principat
Anna González, una de les afectades per les tarifes del 'roaming' (Foto: ACN)
04/03/2020 10:15

L'Oficina Comarcal d'Informació al Consumidor (OCIC) de l'Alt Urgell té obertes quinze reclamacions per la facturació de serveis de 'roaming'. El president del Consell Comarcal, Miquel Sala, diu que estan "preocupats" per l'augment de les queixes i tem que puguin créixer més amb el desplegament de la tecnologia 5G. Una de les denúncies que s'està tramitant per la via de l'arbitratge és la de l'Anna González, a qui la companyia Amena reclama 430 euros perquè el seu mòbil es va connectar a la xarxa andorrana quan estava a les Valls d'Aguilar (Alt Urgell). Mentre, quinze operadors d'onze països d'Europa, entre ells els de França, ja no cobren de més per les trucades i la descàrrega o enviament de dades a través de la cobertura del Principat.

Després de passar un cap de setmana sense cobertura de mòbil al Refugi de Cuberes, situat al municipi de Baix Pallars (Pallars Sobirà) i dins la Reserva Nacional de Caça de Boumort, l'Anna es va quedar "sorpresa" quan va detectar que una línia que tenia contractada amb Amena -companyia que pertany a Orange- no funcionava correctament. De fet, l'últim dia que es va poder connectar a Internet va ser el 12 d'octubre passat i a la factura que li va arribar un mes més tard es detalla un cobrament de 430 euros per haver consumit 41,54 Mb de 'roaming'.

L'afectada assegura en declaracions a l'ACN que en un primer moment es va posar en contacte amb l'operadora, tant per telèfon com per escrit, per explicar-los que en cap moment havia anat a l'estranger i per reclamar que no li facturessin aquest servei. Des de la companyia li van respondre que havia utilitzat Internet a través de la xarxa andorrana i li van recomanar que configurés el seu dispositiu per tal de poder seleccionar manualment l'operador al qual es volia connectar o que tingués deshabilitada la itinerància de dades mòbils. Tot i així, li van oferir rebaixar-li 230 euros la factura.

L'Anna afirma que no va acceptar el descompte perquè "no és just", tenint en compte que no es va desplaçar al país veí. De fet, quan va mirar detalladament l'hora de la connexió va poder comprovar, a partir de les fotografies que havia fet el dia de l'excursió, que en aquell moment la seva família i els amics amb qui anava estaven parats en una antiga pedrera que hi ha al costat de la carretera que va cap al nucli de la Guàrdia d'Ares, a les Valls d'Aguilar (Alt Urgell), la mateixa via que els va portar després fins al refugi de muntanya on es van quedar el cap de setmana.

A partir d'aquestes proves, la declaració jurada d'alguns dels seus amics i la factura de l'establiment on es van allotjar, aquesta veïna de la Seu d'Urgell va decidir presentar una reclamació a l'OCIC de l'Alt Urgell, la qual s'està tramitant actualment per la via de l'arbitratge després que la companyia no acceptés les demandes de la seva clienta a través d'un primer procés de mediació. A més, en tornar al mateix punt on se li va activar el 'roaming', s'ha pogut constatar que allà hi arriba la cobertura de l'operadora Andorra Telecom.

Connexió a través del 3G de l'antena de la Rabassa

La telefònica andorrana ha confirmat que el mòbil de l'afectada es va connectar al seu 3G a través de l'antena de la Rabassa, situada al Principat i a 25 quilòmetres en línia recta del lloc on aquesta es va establir. De fet, a la factura es detalla que la itinerància de dades es va produir durant uns deu minuts. El portaveu d'Andorra Telecom, Carles Casadevall, diu que quan es troben amb situacions d'aquest tipus, l'únic que poden fer amb les persones afectades és donar-los una explicació i demanar disculpes, ja que aquestes han de reclamar a la seva companyia.

Dels casos que n'han tingut constància, Casadevall explica que s'ha procedit a analitzar les antenes i es "mira de fer mesures correctives per evitar que torni a succeir". En aquest sentit, el portaveu d'Andorra Telecom ha apuntat que el canvi d'operador es sol produir en punts on la companyia que presta habitualment el servei al client es queda sense cobertura, fet que fa que, "a la llarga", es connecti una altra amb qui manté acords d'itinerància i malgrat que el senyal que arriba en aquell lloc sigui molt dèbil.

Cal tenir en compte, però, que quan s'activa el telèfon en xarxes d'operadors de països de fora de la Unió Europea, com és el cas de la d'Andorra, les companyies amb les quals els usuaris han formalitzat el contracte de la seva línia de mòbil estan obligades a advertir-los en quin moment l'import de les dades descarregades s'aproxima als 50 euros o el volum que s'hagi fixat amb els clients. Així ho indica l'Agència Catalana del Consum, que afegeix que és l'usuari el que ha de confirmar que està d'acord en superar aquest nivell.

Acords per deixar de cobrar el 'roaming' a Andorra

Actualment, Andorra Telecom té signats gairebé 300 acords amb companyies d'arreu del món, per tal que els clients d'aquestes puguin utilitzar el seu mòbil al Principat mitjançant la seva xarxa. A més, Casadevall diu que quinze operadors de França, Irlanda, Suècia, Països Baixos, Malta, Lituània, Luxemburg, Txèquia, Eslovàquia, Croàcia i Àustria ja no cobren als seus clients una tarifa especial per la itinerància de dades que es pugui produir dins del territori andorrà perquè, afegeix, han volgut mostrar-se "sensibles" amb el servei que els ofereixen.

El portaveu de la companyia andorrana també ha explicat que tot i que les operadores de l'Estat espanyol no han equiparat els preus que apliquen al Principat amb la política de gratuïtat vigent dins l'àmbit de la Unió Europea des de juny de 2017, les que tenen un gruix més gran de clients han apostat per treure al mercat tarifes planes exclusives per Andorra. Aquest fet, segons Casadevall, "és un gest de bona voluntat", tot i que reconeix que no és el mateix que el que fan aquelles empreses del sector que han apostat per eliminar el 'roaming' que es gasta al Principat.

Quinze reclamacions obertes a consum de l'Alt Urgell

L'OCIC de l'Alt Urgell va tramitar l'any passat catorze reclamacions de facturació d'itinerància de dades. D'aquestes, quatre es van resoldre mitjançant la mediació i deu més estan obertes encara per la via de l'arbitratge. A més, en els primers dos mesos d'aquest any s'han interposat cinc noves demandes. A banda de les les connexions que efectua el mòbil a la xarxa andorrana fora del Principat, cada cop hi ha més queixes d'usuaris a qui se'ls hi cobra per un ús de dades que no han fet, ja que les tenien deshabilitades dins el país o utilitzaven el telèfon amb mode avió.

El president del Consell Comarcal de l'Alt Urgell, Miquel Sala, manifesta que davant l'augment de les reclamacions, es plantegen advertir de la situació a l'Agència Catalana del Consum o experts en telecomunicacions de la Generalitat, per tal que des d'aquestes instàncies es pugui trobar algun tipus de solució. En aquest sentit, ha incidit en el fet que la població de la comarca, per la proximitat que hi ha a la frontera, està acostumada a configurar el seu telèfon quan viatja a Andorra, motiu pel qual lamenta que "ara, tot i prenent mesures, continuïn pagant la itinerància de dades.