Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Presentada la primera diagnosi del Pla Estratègic de turisme de compres a Andorra

Presentada la primera diagnosi del Pla Estratègic de turisme de compres a Andorra

L'estudi ha de permetre reposicionar el comerç del país amb accions a dur a terme a curt, mig i llarg termini
Establiment d'Andorra (Foto: Andorra Turisme SU)
09/11/2016 10:46

El ministre de Turisme i Comerç d'Andorra, Francesc Camp, juntament amb els responsables de les empreses Intueri i Cushman&Wakefield han presentat aquest dimarts davant el sector comercial el primer diagnòstic del Pla Estratègic de Turisme de Compres. Es tracta d´un projecte que té com a objectiu reposicionar el comerç del país a partir d´una anàlisi qualitativa i quantitativa de la situació actual i a partir d´aquí, proposant accions a dur a terme a curt, mig i llarg termini.

En aquesta primera fase s´ha realitzat una avaluació del sector amb 100 entrevistes personalitzades als principals responsables d´establiments comercials del país, 85 mystery shopping, un estudi de benchmarking (comparant Andorra amb les zones comercials de ciutats com París, Londres, Barcelona, Milà i Luxemburg) i una anàlisi qualitativa de l´oferta comercial.

El ministre Camp ha destacat de les conclusions que el Principat és "un destí de compres" i que prova d´això és que el shopping és "el principal motiu de visita al país". En aquest sentit, el ministre especifica que "Andorra ofereix preus competitius i la voluntat és continuar mantenint aquest diferencial de preu, tot i que també és cert que un 84 per cent dels turistes continuarien venint al Principat perquè consideren que el país ofereix altres atractius".

Cal ressaltar que el sector comercial és una peça clau dins de l´economia andorrana. El pes del comerç dins del PIB és d´un 14,2 per cent i, malgrat que ens els últims anys ha patit els efectes de la crisi, durant l´any passat es va registrar un creixement de comerços al detall. En concret, se'n van obrir 25 de nous.

Punts forts

La metodologia de treball seguida en aquesta primera fase d'estudi ha permès realitzar una anàlisi molt exhaustiva de l´estructura comercial i efectuar un examen de les concentracions comercials dividida per zones. També s'ha fet una avaluació de l´entorn on estan situats els comerços. Entre tota la informació recollida en aquest primer diagnòstic s´ha construït un quadre on s´han establert les principals fortaleses, debilitats, oportunitats i amenaces del sector comercial.

Com a punts forts destaquen la concentració en continu de comerços que cobreixen tot tipus de productes; especialització dels comerços, sobretot en els sectors de l´esport, la moto i la farmàcia; centres comercials, grans magatzems i grans botigues que ofereixen equipaments d´atracció; botigues amb molt d´estoc i també, comerç transfronterer.

Altres aspectes positius són que la imatge d´Andorra s´associa a les compres i és un país que gaudeix d´una alta seguretat ciutadana. A més, es veu positiva l'organització d'esdeveniments esportius i atractius com Caldea-Inúu, Naturlandia, Grandvalira i Vallnord.

Punts a millorar

L´estudi realitzat també indica aspectes a millorar que es resumeixen principalment en la falta de marques de referència, una barreja de comerços a bon preu i de luxe, manca d´espais de lleure, millora de la imatge d´algunes botigues, baixa professionalitat del personal del sector comercial, sensació d´oferta permanent o molta varietat d´associacions comercials, entre d'altres.

Un cop exposada aquesta primera anàlisi, els comerciants que han pres part en les entrevistes personalitzades han participat en una jornada de treball que servirà per extreure les primeres accions a implementar. Això ja forma part d´una segona fase en l´elaboració d´aquest pla estratègic de turisme de compres que ha de servir per millorar l´oferta comercial del país.