Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / RàdioSeu s'adhereix a la campanya per impulsar l'esport femení

RàdioSeu s'adhereix a la campanya per impulsar l'esport femení

L'objectiu del manifest és garantir la projecció de dones esportistes a nivell mediàtic, augmentar-ne l'interès del públic i fomentar la igualtat
Partit del Cadí La Seu al Palau d'Esports (Foto: Agustí Peña)
19/02/2020 19:35

RàdioSeu s'ha adherit a la campanya impulsada per la Secretaria General de l'Esport de la Generalitat de Catalunya per impulsar l'esport femení als mitjans de comunicació, sota el lema 'T'ho estàs perdent'. L'objectiu principal de l'acció és augmentar la presència de dones esportistes i equips femenins a la informació esportiva i treballar de cara a assolir la igualtat respecte dels equips masculins.

El manifest de la campanya explica que "els mitjans de comunicació tenen un paper rellevant en la construcció d’imaginaris socials, i el seu rol és indispensable per construir una societat igualitària i per superar els estereotips de gènere". En aquest sentit, es considera que "en la nostra societat, una de les àrees en la qual es dona una situació de desigualtat evident és en la presència de l’esport femení en els mitjans de comunicació", atès que, asseguren, la majoria de notícies d'esports fan referència a equips masculins o bé a homes esportistes, ja sigui a l’esport professional o bé a l'amateur.

Alhora, s'hi lamenta que de vegades no hi ha ressò de l'esport femení "ni amb els èxits nacionals i internacionals que aconsegueixen en les diverses disciplines", com també que de vegades quan se'n parlar és centrar-se "en qüestions que no estan relacionades directament amb la pràctica esportiva".

Tot i reconèixer que "els darrers temps s’observa un canvi de tendència", el manifest conclou que "encara hi ha un llarg camí per recórrer" i que "una cobertura més àmplia donaria més visibilitat a les dones esportistes i les seves fites i augmentaria l’interès del públic", alhora que crearia "més referents femenins d’èxit i superació per a infants i adolescents". Finalment, el comunicat també anima a incrementar la presència de dones periodistes a les redaccions i als espais d’opinió esportius.

La campanya publicitària que acompanya aquest objectiu està protagonitzada per quatre dones que han arribat al màxim nivell internacional en els seus respectius esports: la pilot Laia Sanz, la futbolista Alexia Putellas, la nedadora Mireia Belmonte i l'atleta Maria Vicente. També s'hi han sumat d’altres esportistes reconeguts, tant masculins com femenins.

 

COMPROMISOS PEL QUE FA A LA COBERTURA MEDIÀTICA

  1. Donar més visibilitat a l’esport femení, professional i amateur. Dedicar més temps i espai mediàtic a presentar els resultats i les fites aconseguides per les dones en les diverses competicions.
  2. Retransmetre més competicions femenines. Cada cop generen més interès en l’audiència i tenen potencial en termes d’ingressos publicitaris.
  3. Incorporar la perspectiva de gènere en tots els aspectes del tractament de la informació, a les entrevistes, les retransmissions i en els espais de tertúlia esportiva.
  4. Reflectir una imatge de les dones esportistes que sigui diversa, no estereotipada i que serveixi per crear models i referents femenins d’èxit personal, professional i social.
  5. Oferir informació d’interès sobre la competició, sobre les entitats i clubs, i sobre la trajectòria esportiva de les participants, amb dades estadístiques i comparació de resultats.  
  6. Centrar les entrevistes i les informacions en la pràctica esportiva i no en aspectes anecdòtics, trivials, sensacionalistes o personals, que no són de rellevància.
  7. Cuidar el llenguatge visual, parlat i escrit per trencar amb els estereotips sexistes. Cal evitar les imatges que sexualitzin les dones, les cosifiquin o les mostrin en actitud passiva. En canvi, cal fomentar la representació de dones i d’homes com a protagonistes actius de les diverses disciplines.  
  8. Informar en igualtat de condicions. El o la periodista, comentarista o analista d’esports ha de poder cobrir un esdeveniment esportiu d’igual manera, ja sigui la disciplina masculina, femenina o mixta. A l’hora d’informar o retransmetre ha de disposar dels mateixos recursos tècnics i infogràfics per oferir una informació de qualitat.
  9. Posar de relleu les desigualtats de condicions que a dia d’avui hi ha entre l’esport masculí i el femení.
  10. Reconèixer i informar sobre les aportacions de les dones en els àmbits diversos de l’esport: com a competidores i practicants, però també com a tècniques, entrenadores, àrbitres, jutgesses, professores, investigadores, gestores o dirigents.

COMPROMISOS PEL QUE FA A LES EMPRESES PERIODÍSTIQUES

  1. Formar les i els professionals de la comunicació per incorporar la perspectiva de gènere a l’hora d’informar, analitzar i retransmetre competicions esportives. S’enfortiria i es normalitzaria un discurs mediàtic menys estereotipat i sexista envers l’esport femení.
  2. Treballar per la paritat en la composició de les redaccions i en els programes de tertúlia i anàlisi esportiva. Les dones hi tenen una presència encara minoritària, sobretot en la cobertura en directe fora de plató.
  3. Augmentar el nombre de dones professionals que ocupen llocs de responsabilitat editorial o d’espais d’opinió i d’anàlisi a les redaccions d’esports.
  4. Reforçar el paper de les periodistes esportives i posar en valor la seva capacitat professional i coneixement sobre la matèria a informar i analitzar, lluny d’estereotips sexistes.
  5. Vetllar pel respecte a les professionals en el desenvolupament de la seva tasca professional diària i en la cobertura dels esdeveniments esportius.
  6. Donar veu a dones expertes tant com a fonts d’informació com als espais de tertúlies i opinió.