Registre electrònic a Andorra per al seguiment i suport als treballadors i treballadores acomiadats durant la crisi sanitària
El ministre Portaveu d'Andorra, Eric Jover, ha explicat en la compareixença de premsa d’aquest diumenge al vespre, que a partir d'aquest dilluns es posarà a disposició de tots els ciutadans un registre per a les persones que hagin patit un acomiadament. L’objectiu és poder donar, des de l’Administració i el departament competent, una resposta personalitzada en cada cas, mitjançant un qüestionari que permetrà conèixer les casuístiques individuals i garantir l’estricta aplicació de la regulació vigent en matèria de drets laborals.
El qüestionari està disponible a la pàgina web de Govern i a la pàgina web del Departament d’Ocupació i Treball.
Les mesures anunciades pel Govern, el retorn al Principat dels ciutadans andorrans i residents, i la tornada dels temporers als seus país d’origen centralitzen les trucades al 188
D'altra banda, el ministre Eric Jover també ha informat que les preguntes més freqüents al telèfon 188 d’informació sobre el coronavirus són les relacionades amb les mesures anunciades aquest dissabte i la seva afectació a casos individuals. En aquest sentit, Jover ha avançat que durant els pròxims dies es reforçarà l’atenció en el 188 amb inspectors del Departament d’Ocupació i Treball, amb tècnics de Tributs i Fronteres i de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS).
Altres qüestions que es fan arribar al centre de trucades són les relacionades amb els procediments dels ciutadans andorrans i residents que volen retornar al país. Actualment hi ha 36 ciutadans andorrans i residents als quals se’ls està fent seguiment des del Ministeri d’Afers Exteriors.
També hi ha moltes consultes sobre els treballadors temporers que volen viatjar cap als seus països d’origen. Fins a la data, el Govern està amb contacte amb 1.279 persones a les quals se’ls està facilitant el retorn. A més, s’està demanant molt si calen certificats per mobilitat interna, en aquest sentit el ministre ha puntualitzat que la Policia està reforçant els controls de mobilitat interna dins del país, verificant les causes i fent les recomanacions escaients.
Salut i Afers Socials es coordinen amb les residències sociosanitàries per traslladar als usuaris a hotels adaptats
Seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries, el Ministeri de Salut i el Ministeri d’Afers Socials han coordinat, d’acord amb les diferents residències sociosanitàries públiques i privades, el trasllat d’usuaris a diferents hotels que estaran equipats per aquest ús i on els residents estaran atesos per personal assistencial del SAAS i amb el suport de Creu Roja Andorrana.
Aquests trasllats s'aniran implementant durant la pròxima setmana. La decisió de traslladar als residents a les instal·lacions hoteleres permetrà un major distanciament i així preservar als usuaris de possibles transmissions de la COVID-19. El ministre Portaveu ha informat en roda de premsa que des del ministeri de Salut i el d’Afers Socials s’està en contacte amb les famílies i s’estan coordinant els seus expedients, preparant les farmàcies individuals, les dietes, així com les seves pertinences personals. El ministre ha afegit la voluntat del Govern d’intensificar les comunicacions amb les famílies dels residents donada la situació excepcional
Reducció de les freqüències de les línies de transport nacional regular de viatgers
Eric Jover ha explicat en la compareixença de premsa que, atesa la situació d’excepcionalitat derivada de la crisi sanitària, que ha comportat aplicar restriccions de mobilitat de les persones, s’ha reduït l’ús de les línies de transport nacional. Així, les línies internes es reduiran a un vehicle cada hora en les franges de matí, migdia i nit
Es redueixen les freqüències de les línies de transport internacional
També, amb la disminució de la demanda de viatges a l’estranger a causa de les restriccions a la circulació de les persones imposades tan a Andorra com als països fronterers amb el Principat, la companyia que cobreix el servei fins Barcelona i a l’aeroport ha comunicat que únicament efectuarà aquests trajectes sota demanda.
Aquest servei està donant resposta als temporers que encara estan pendents de concretar la data de sortida del país cap als seus països d’origen. El ministre ha agraït a totes les companyies de transport de persones del país que han ofert la seva predisposició per col·laborar per tal d’efectuar els desplaçaments que estiguin justificats.
En relació amb el trànsit rodat a la carretera, l’Àrea de Mobilitat destaca que aquest diumenge la circulació interna s’ha vist reduïda en un 87% en comparació amb les mateixes dates de l’any passat. La circulació de vehicles per la frontera hispanoandorrana ha disminuït un 94% i en el cas de la frontera amb França la baixada s’ha situat al 99%.
D’altra banda, el ministre Portaveu també ha informat que aquest diumenge no s’ha constatat cap nova infracció per part del Cos de la Policia i dels inspectors de Comerç per incomplir els decrets publicats en els darrers dies. En qualsevol cas, Jover ha destacat que els agents de policia han constatat un total de 16 infraccions, mentre que els inspectors de Comerç han registrat quatre infraccions des del dissabte 14 de març.