Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Restablert el servei de la línia fèrria R3 al tram de Puigcerdà a Ribes de Freser

Restablert el servei de la línia fèrria R3 al tram de Puigcerdà a Ribes de Freser

El trànsit ferroviari entre la Cerdanya i el Ripollès ha estat aturat al llarg de deu mesos per la reforma del túnel de Toses. ADIF hi ha invertit 9,5 milions d'euros per canviar la catenària i solucionar-hi despreniments i filtracions
Estació de tren de la Molina
10/05/2021 10:55

El servei ferroviari de la línia R3 entre Ribes de Freser i Puigcerdà ha quedat finalment restablert aquest diumenge a la tarda, després de deu mesos d'obres al túnel de Toses, el principal pas soterrani de la línia i un dels més llargs del país.

Adif va començar el 22 de juny de l'any passat les tasques per reforçar l'estructura del túnel per tal d'evitar despreniments i canviar la catenària per una de rígida. Les obres s'han centrat el 950 metres dels 4 quilòmetres que té el túnel i han costat 9,5 milions d'euros. Durant aquests mesos, s'ha ofert un servei per carretera per suplir el tram de via afectat.

Un despreniment a l'interior del túnel, l'estiu passat, va endarrerir dos mesos més els treballs, que havien de finalitzar aquest mes de març. Es va aprofitar per fer un seguiment de tota la instal·lació i detectar els punts més conflictius. Les filtracions d'aigua i els cicles de gel i desgel a la zona on es troba el túnel fan que la roca es deteriori i hi hagi aquestes caigudes de pedres. És per això que els treballs s'han centrat a reforçar l'estructura, millorar el drenatge i canviar la catenària convencional per una de rígida, que donarà una major "fiabilitat i durabilitat" i que és "més robusta" que la que hi havia fins ara.

A les portes del centenari

El túnel de Toses té una longitud de 3.909 metres. Va acabar-se de construir l'any 1922 i, per tant, l'any vinent esdevindrà una infraestructura centenària. També és singular per la seva ubicació a gran altitud (1.400 m.), la seva longitud, les condicions climàtiques i la geologia de la zona. Segons ADIF, tot plegat genera problemàtiques, perquè les filtracions d'aigua afecten el revestiment.

Des de l'empresa pública han matisat que no tot el túnel estava en mal estat i, per això, no van creure convenient actuar en tota la infraestructura per "no allargar massa temps la interrupció ferroviària". Concretament, s'han fet actuacions en un tram de 949 metres que han consistit a sanejar zones puntuals i a reforçar l'estructura més deteriorada de formigó. La zona més propera a la boca nord, a tocar del poble de la Molina, ha presentat unes dificultats especials, ja que la línia passava per sota de superfícies on hi ha un "gran flux d'aigua i poca cobertura. Un fet que, combinat amb les baixes temperatures, "havia contribuït a desgastar el formigó i presentava patologies puntuals de difícil reparació", segons han explicat des d'ADIF.

Els trens circularan aquests propers quinze dies amb un límit de velocitat de 30 km/h, per després passar a 60 km/h dues setmanes més i, finalment, poder assolir els 100 km/h, la velocitat de circulació pel túnel abans de les obres. La justificació és que cal que la via s'assenti i es consolidi.