Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Tots els cossos d'emergències i seguretat de Catalunya s'integren en la mateixa xarxa de comunicacions Rescat

Tots els cossos d'emergències i seguretat de Catalunya s'integren en la mateixa xarxa de comunicacions Rescat

23/01/2008 19:32

El departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació ha adquirit, per 36 milions d’euros, la part de la xarxa de comunicacions Agora, que fins ara pertanyia a l’empresa Abertis, per tal d’integrar-la a la xarxa pública de Radiocomunicacions per a les Emergències i la Seguretat de Catalunya (RESCAT).

El secretari general del departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Boada, i la directora de la Xarxa RESCAT, Clara Arrebola, han presentat avui en roda de premsa la posada en servei per a tots els cossos d'emergències i seguretat aquesta moderna xarxa de comunicació.

Boada ha explicat que aquesta adquisició, que ha suposat la incorporació de 125 repetidors, juntament amb la compra de 4.000 terminals nous, ha permès que des d’aquest mes de gener tots els efectius dels Mossos d’Esquadra, dels Bombers de la Generalitat, de la Guàrdia Urbana de Barcelona, del cos d’Agents Rurals, els serveis de Protecció Civil, el Servei d’Emergències Mèdiques, funcionaris d’Obres Públiques, de l’Agència Catalana de l’Aigua i del Servei Meteorològic ja estiguin integrants en la mateixa xarxa de comunicacions, el que afavoreix les tasques de coordinació entre els diferents operadors en matèria de seguretat.

El secretari general també ha explicat que actualment, la xarxa Rescat està formada per 203 estacions base, que donen cobertura al 95,44% del territori català i al 99,71% de la població.

Anteriorment, cada col·lectiu de seguretat i emergències tenia una xarxa independent de comunicació de forma que entre ells no podien intercomunicar-se de forma àgil.

Boada ha destacat la importància que la xarxa de comunicacions sigui totalment pública i ha afirmat que el departament d'Interior "anirà innovant tecnològicament per anar millorant la seguretat dels ciutadans del nostre país".

Estalvi econòmic

L’adquisició de la xarxa representa un considerable estalvi econòmic respecte als serveis de comunicacions que es pagaven anteriorment, que tenien un cost de 132 milions d’euros en 4 anys. El nou cost és de 36 milions, que inclouen tant la compra com el manteniment durant els propers 4 anys, el que representa un estalvi de 96 milions d’euros que s’invertiran en millores i funcionalitats de la xarxa pels serveis d’emergències.

També suposa un estalvi important en la compra dels terminals de tecnologia “Tetra”, que costen aproximadament uns 800 euros cadascun i que es poden adquirir a diferents companyies, front els 3.000 que arribaven a costar els de l’altra altres tecnologia, que només tenia un subministrador.

Futur

L’objectiu a mig termini és que la xarxa pública Rescat arribi a tenir 21.000 terminals, dels quals un 75% són per col·lectius de la Generalitat i un 25% per les entitats municipals.

El departament d’Interior oferirà al llarg d’aquest any la utilització de la xarxa Rescat a totes les policies locals de Catalunya i per això es farà en les properes setmanes una prova pilot amb les policies municipals de Mataró i Vic. També s’han iniciat els tràmits perquè les policies locals de Viladecans i Badalona experimentin el nou model de radiocomunicacions properament.

Interior també vol facilitar a tots els alcaldes dels municipis de Catalunya que no tenen policia local al menys dos terminals perquè puguin comunicar-se directament amb la sala de comandament dels cossos d’emergència i seguretat en cas de necessitat.

A més, amb la incorporació de les policies locals de Catalunya a la xarxa Rescat s’obre una inesgotable via d’intercanvi d’informació, geogràfica, cartogràfica i d’altres serveis entre els diferents cossos de seguretat i emergències i els municipis.

Cobertura túnels

La xarxa Rescat també garanteix tenir cobertures en túnels viaris i ferroviaris i als aparcaments soterrats.

De fet, al llarg de l’any passat ja s’ha instal·lat cobertura als túnels de la Ronda del Mig (Badal, Mitre i Camèlies), als túnels de la Ronda Litoral (Colom, Pla de Palau i Vila Olímpica) de la Ronda de Dalt (Oreneta) i als túnels de Vallvidrera i Valldoreix.

També s’ha començat a fer el projecte per donar cobertura als túnels viaris de Vielha i del Cadí i als túnels i estacions dels metro de Barcelona, dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i de Renfe/Adif.

El secretari general també ha anunciat que "la xarxa RESCAT ja està previst que funcioni a la nova línia 9 del metro de Barcelona i a la terminal sud de que s'està construint a l'aeroport del Prat".

Localitzador GPS i mòbil

Entre les característiques de la xarxa Rescat destaca la possibilitat de tenir localitzats tots els terminals i vehicles equipats d’emissores mitjançant un sistema GPS, el que permet visualitzar en tot moment on estan cadascuna de les unitats operatives.

El terminals de la xarxa Rescat també poden intercomunicar-se amb la telefonia mòbil convencional de forma que poden rebre i fer trucades a telèfons normals.

La xarxa rescat està, a més, especialment dissenyada perquè sigui més fiable, sobretot en casos d’emergències, ja que no se satura per trucades de mòbils, té més cobertura que la telefonia convencional i resisteix en cas de manca de subministrament elèctric, com va succeir en la gran apagada que va patir Barcelona l’estiu passat, quan Mossos d’Esquadra i Guàrdia Urbana van poder intercomunicar-se sense incidències malgrat que van deixar de funcionar alguns repetidors de la xarxa de telefonia mòbil.

Motos amb innovació tecnològica

Els serveis tècnics del Departament d’Interior han desenvolupat una innovació tecnològica inèdita al món que, basant-se en la tecnologia Bluetooth, permet que els agents de la Divisió de Trànsit que patrullen en motos es puguin comunicar per la xarxa Rescat mentre circulen i sense necessitat de cables d’interconnexió entre el casc i l’emissora instal·lada a la pròpia moto.

D’aquesta manera, els Mossos d’Esquadra són el primer cos policial amb una Divisió de Trànsit que utilitza una xarxa Tetra amb un sistema de comunicació Bluetooth entre el casc del motorista i l’emissora de la moto.