Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Un fons francès rebutja l'oferta d'Abertis per la concessió del túnel del Cadí

Un fons francès rebutja l'oferta d'Abertis per la concessió del túnel del Cadí

Ardian descarta desprendre's del 49% de la gestió de la infraestructura, que va ser privatitzada pel govern d'Artur Mas al 2012. La Generalitat ha presentat el desdoblament de la C-16 entre Berga i Bagà mitjançant un carril reversible
10/01/2019 20:15

El fons francès Ardian ha rebutjat l'oferta que l'empresa Abertis va presentar setmanes enrere per fer-se amb el control total de la gestió dels peatges del Túnel del Cadí i dels Túnels de Vallvidrera, segons ha informat aquest dijous l'ACN en base a les notícies publicades per mitjans econòmics. Cal recordar que actualment Abertis ja no té la seva seu a Catalunya i, a més a més, des d'aquesta tardor passada pertany a la constructora ACS -propietat del president del Real Madrid, Florentino Pérez- i a l'empresa italiana d'infraestructures Atlantia.

Segons el repartiment actual, Abertis disposa del 50,01% de la concessionària que explota els peatges dels túnels del Cadí i de Vallvidrera, mentre que Ardian en té el 49,99% restant. Tot fent ús del dret de tempteig, ACS i Atlantia van oferir al voltant de 100 milions d'euros a Ardian, que ha posat a la venda la seva part. Però la firma francesa ha rebutjat aquesta possibilitat que els seus encara socis es fessin amb el control total del paquet.

La titularitat de la infraestructura és de la Generalitat. Però l'any 2012, en una decisió controvertida, el Govern presidit per Artur Mas va decidir privatitzar-ne la gestió, tot i mantenir-hi la bonificació del 100% per als residents fixos de la Cerdanya, el Berguedà i l'Alt Urgell. A més a més, amb aquest canvi la concessió es va allargar fins l'any 2037, quan teòricament havia d'expirar al 2023 després que ja havia estat prorrogada per decret quatre anys més dels previstos quan es va inaugurar. Aquest 2019, el preu del peatge s'ha tornat a apujar i, per primera vegada, ja costa més de 12 euros per als turismes. Per la privatització de la gestió, la Generalitat va ingressar 309,6 milions d’euros, un 72% del cànon total de 430 milions, i la quantitat restant s'haurà de liquidar al final del període d'adjudicació.

Desdoblament pioner a la C-16

Precisament amb relació a l'eix C-16, l'actual conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat aquest dimecres als alcaldes del Berguedà el projecte de desdoblament entre Berga i Bagà. Malgrat que projectes similars ja havien estat damunt de la taula, el Govern assegura que aquesta vegada sí que s'executarà perquè d'una banda, ja s'està sotmetent a informació pública i, per una altra, preveu actuacions que "sí que són assumibles". El conseller confia que les obres es puguin licitar al llarg d'aquest 2019 i comencin el 2020. Duraran aproximadament uns 18 mesos.

Calvet ha indicat que la prioritat d'aquesta solució és reduir les cues que es formen per anar o tornar del túnel del Cadí; principalment, a la tardor i l'hivern, ja sigui els divendres en direcció a la Cerdanya o bé els dissabtes i diumenges en direcció a Barcelona. Tot i això, ara per ara se seguirà mantenint el peatge, que és precisament un dels punts on s'originen retencions, en espera que prosperi la idea d'implantar la vinyeta i acabar així amb les barreres físiques a la xarxa viària catalana.

El desdoblament abastarà una longitud de 21 quilòmetres i comportarà una inversió estimada de 178 milions d'euros; és a dir quatre vegades més barat que el projecte inicial d'autovia, que s'ha descartat per excessivament car, ja que es podia enfilar fins als 700 milions. El projecte es divideix en dues intervencions: el desdoblament de l'actual carretera entre Berga i Cercs (6 km), on sí que hi haurà 4 carrils (dos per cada sentit) i la implantació de 3 carrils entre Cercs i Bagà, amb la novetat que es podrà modificar la direcció del carril central mitjançant un sistema de barreres mòbils, pioner a Catalunya.

A la primera zona, es construirà dos nous túnels de 450 metres cadascun, paral·lels als dos ja existents: el de Berga i el de Cercs. Tot seguit, de Cercs a Malanyeu, hi haurà un segon tram, de 7,5 km, amb la nova secció de 2+1 mitjançant el carril reversible. En un tercer tram, d'1,5 km, hi tornarà a haver 4 carrils. I als sis quilòmetres restants, fins a arribar a Bagà, hi haurà un altre tram de 3 carrils. Per tot plegat, s'eixamplaran els túnels de la Nou (185 metres), Castell de Guardiola (141m) i Guardiola del Berguedà (368 m).

La innovadora barrera mòbil es mourà mitjançant una màquina de transferència. Aquest vehicle agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15 o 20 km/h. Aquesta maniobra s'efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit, tot i que permet que se segueixi circulant pels dos carrils restants mentre està operant.

  • Túnel del Cadí
  • Projecte per desdoblar la C-16 entre Berga i Bagà (Departament de Territori)