Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Una cinquantena d'obres del romànic i el gòtic de l'Alt Urgell s'exposen al MNAC

Una cinquantena d'obres del romànic i el gòtic de l'Alt Urgell s'exposen al MNAC

Entre les peces d'art destaquen el frontal dels Apòstols i el retaule de Sant Miquel i Sant Pere El museu català compta amb més de 250.000 obres d'arreu de Catalunya
Retaule de Sant Miquel i Sant Pere de la Seu
01/09/2011 11:23

Una cinquantena d'obres del romànic i del gòtic de l'Alt Urgell es troben al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). Així ho afirma el cap de l'Àrea d'Activitats del MNAC, Damià Martínez, que assenyala que es tracta d'una part "petita" del fons del museu, de més de 250.000 obres, "però amb peces de gran importància com el Frontal dels Apòstols o el retaule gòtic de Sant Miquel i Sant Pere".

Segons indica Martínez a l'ACN, "és difícil afirmar amb exactitud quantes peces procedeixen de la Seu o de la zona de l'Alt Urgell". Tanmateix, el tècnic puntualitza que "de l'època gòtica, per exemple, hi ha identificat un mestre que realitzava moltes pintures". En relació amb l'etapa del romànic, s'ha detectat que el taller de la Seu d'Urgell feia moltes pintures sobre taula i murals a moltes parts de la diòcesi d'Urgell.

El cap de l'Àrea d'Activitats del MNAC comenta que una pintura molt important és la disputa i arrest de Santa Caterina. "L'ha adquirit el MNAC no fa massa i ara s'ha incorporat a la col·lecció permanent", manifesta Martínez. Aquesta obra formava part, amb dos pintures més, de la decoració mural de la capella de Santa Caterina de la Catedral de la Seu. Una altra part està al museu de episcopal de Vic i l'altra a una col·lecció privada a Suïssa.

Martínez puntualitza que "aquestes obres estan actualment al MNAC per la preocupació de la societat civil catalana, sobretot de la Junta de Museus de Barcelona". A principis del segle passat, en assabentar-se de la venda o robatori de pintures i altres peces d'esglésies aïllades del Pirineu, que anaven a col·leccions privades d'aquí i de l'estranger, "van començar a recuperar aquest patrimoni i a portar-lo a Barcelona". I afegeix: "Això va evitar l'espoli i el desmembrament dels conjunts que per separat eren més atractius i es venien millor al mercat d'antiguitats".