Una cinquantena de productors s'uneixen en la nova marca 'Origen Cerdanya Pirineus'
Més de mig centenar d'empreses de la Cerdanya, tant de producció i elaboració d'aliments com de restauració, treballen conjuntament des de la tardor passada en la creació d'una marca de garantia de qualitat. Aquest és un dels primers objectius de l'Associació Agroalimetària de Cerdanya, que es va constituir el setembre passat amb la voluntat de "posar en valor" els productes locals.
La previsió és que el distintiu, que tindrà el nom d'Origen Cerdanya Pirineus, pugui ser una realitat a la primavera, un cop s'acabin de definir els requisits per obtenir-lo i es registri la marca. D'aquesta manera, volen que tant els seus consumidors habituals com els visitants que els proven quan venen a la comarca sàpiguen amb certesa que són productes de proximitat.
Una de les sòcies, Sara Gutiérrez, es va instal·lar amb el seu company Miquel a la Cerdanya al 2014 després de deixar la feina que tenien a Barcelona per desenvolupar un projecte que tingués un fort vincle amb el territori. Després de formar-se a l'Escola de Pastors de Catalunya van decidir dedicar-se a elaborar formatge artesà des del nucli d'Éller, a Bellver de Cerdanya, on han creat la marca 30 Cabres. Aquestes setmanes encara disposen d'una part de la seva primera petita producció en procés de maduració. La seva idea és que les vendes siguin de proximitat i sobretot es facin a clients de la comarca o bé que la visiten. Per aquest motiu, tenen la intenció d'obrir en un futur una parada al mercat i complir així amb la premissa "que el projecte comenci i acabi a la Cerdanya".
La seva filosofia de "posar en valor" l'elaboració artesana de formatge els ha encaixat amb la voluntat de l'Associació Agroalimentària de Cerdanya, constituïda al setembre de 2017 i de la qual en formen part. Una de les primeres prioritats de l'entitat és la creació d'una marca de garantia de qualitat que pugui fer les funcions de "carta de presentació" de la forma de treballar dels seus integrants, segons ha explicat el vicepresident de la nova entitat i també gerent de Cerdanya Ecoresort, David Isern.
Perquè aquest distintiu pugui ser una realitat cal acabar de definir-ne la reglamentació; és a dir, els requisits mínims perquè un determinat producte o el plat d'un menú es pugui considerar que compleix amb els criteris de proximitat i qualitat. Una tasca en la qual la cinquantena de socis de l'entitat hi està treballant amb la idea que la propera primavera ja estigui registrada la marca 'Origen Cerdanya Pirineus'. Isern exemplifica la importància que té posar-la en marxa de cara a poder difondre els seus trets distintius, com ara el fet que la seva sigui una producció de muntanya. "Tots estem en una alçada mínima de mil metres, on sabem que hi ha concentracions de nutrients aporten un valor afegit", explica Isern.
Precisament, a Cerdanya Ecoresort han començat a collir aquest mes algunes de les verdures d'hivern que havien plantat dins un hivernacle i seguint els criteris de la permacultura. Això vol dir que al seu interior s'ha intentat reproduir un "ecosistema cultivat", explica Isern, amb mantes tèrmiques i "plantant amb gremis" per afavorir que entre unes i altres varietats s'ajudin a créixer de forma natural "com si fossin petits boscos", afegeix el gerent.
L'entitat que aglutina l'àmbit productiu amb el gastronòmic els està servint també per teixir una xarxa entre ells i conèixer millor el que fan. D'aquesta manera han aconseguit tenir un "punt de trobada" entre tots ells, coordinant-se al mateix temps amb la tasca que venien desenvolupant les associacions de Cuina Pirinenca de Cerdanya i Proeco, que agrupa productors ecològics. Les vies de comercialització i l'apropament cap a un sistema de sobirania alimentària són altres dels principals reptes pels seus integrants.