Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Vielha, Bossòst i Ponts viuen l'inici de la cinquena edició del programa 'Formació 3.0' per a motoristes

Vielha, Bossòst i Ponts viuen l'inici de la cinquena edició del programa 'Formació 3.0' per a motoristes

Les sessions d'aquest cap de setmana coincideixen amb la celebració de la ruta Rodibook, per carreteres dels Pirineus català, aragonès i occità. L'objectiu és ajudar a millorar la tècnica de pilotatge i la seguretat
Estand del programa 'Formació 3.0' (SCT)
30/08/2019 10:38

Aquest cap de setmana arrenca la cinquena edició del programa Formació 3.0, organitzat pel Servei Català de Trànsit i ANESDOR (Associació  Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes) que és dirigit als conductors de motocicletes que vulguin millorar la seva tècnica de conducció i augmentar alhora la seva seguretat. Aquesta formació compta amb la col·laboració dels Mossos d’Esquadra tant per al desenvolupament de la sessió formativa com per a la localització de l’espai adequat.

Les dues primeres sessions tenen lloc aquest divendres i dissabte a les poblacions araneses de Vielha i Bossòst, tot coincidint amb el Rodibook 2019, un esdeveniment motociclista no competitiu per carreteres obertes al trànsit dels Pirineus català, aragonès i occità. En concret, es fa a les carreteres LV-5055 (sortida: aparcament de Vielha), de 16 a 20 h, i N-141 (sortida: aparcament rotonda de Bossòst), de 10.30 a 14.30 h, respectivament. A més a més, aquest diumenge, 1 de setembre, també hi haurà una tercera sessió a la carretera C-1412b a Ponts (Noguera), amb sortida des del restaurant Pedra Negra a 2/4 d'11 del matí.

En total, hi ha previstes vint-i-quatre sessions per a aquesta cinquena edició, que es portaran a terme entre els mesos d’agost i  desembre a carreteres de les demarcacions de Barcelona, Tarragona, Girona i Lleida. Les vies on s’ofereix aquesta formació compten amb una alta concentració de motoristes durant el cap de setmana.

Els motoristes que vulguin realitzar aquesta activitat formativa, que és de caràcter gratuït, faran un recorregut amb la seva motocicleta d’uns quinze minuts, acompanyats i enregistrats pels instructors de la formació. Finalitzats els recorreguts, es visualitzaran les imatges i es comentaran els detalls que puguin millorar la conducció del motorista participant per tal de garantir al màxim la seva seguretat. Quan s’acaba l’activitat, l’interessat rebrà la gravació i un full amb deu punts sobre l’estat tècnic de la motocicleta. Amb la Formació 3.0, es pretén identificar i corregir, amb l’assessorament de conductors especialitzats, els errors dels motoristes per millorar la seva tècnica.

Sinistralitat dels motoristes

Entre l’1 de gener i el 28 d’agost de 2019, hi ha hagut 35 motoristes morts i 192 ferits greus a la xarxa viària interurbana, quan en el mateix període de l’any 2018 hi va haver 30 motoristes morts i 189 ferits de gravetat

El Servei Català de Trànsit considera prioritària la reducció dels percentatges de morts i ferits greus en el col·lectiu de motoristes i, d’acord amb el Pla de Seguretat Viària 2017-2019 i el Pla Estratègic 2014-2020, defensa l’educació i la formació en seguretat viària al llarg de tot el cicle vital. És en aquest marc que s’ofereix el programa de formació viària pràctica dels motoristes adults.

Errors més freqüents

El programa Formació 3.0 ha completat quatre edicions anteriors amb 1.582 participants. D'acord amb les conclusions dels anys anteriors, segons Trànsit, els errors més comuns que cometen els  motoristes són:

  • Velocitat poc adequada a l’entorn. L’excés de confiança és una de les principals causes que fa que els conductors no respectin els senyals de velocitat i que no s’adaptin a les circumstàncies meteorològiques, de la via o del trànsit.
  • Traçat incorrecte dels revolts. S’ha detectat que els motoristes acostumen a entrar massa aviat als revolts, fet que compromet l’estabilitat del vehicle.
  • Desconeixement de la tècnica de frenada. Saber frenar la moto correctament és imprescindible. No totes les motos reaccionen igual ni sempre es frena de la mateixa manera.
  • Mal aprofitament de l’espai. La invasió del carril contrari o de la cuneta en els revolts fa que s’augmenti la velocitat i sigui més difícil rectificar.
  • Manca de manteniment. Mantenir la moto en bon estat és vital. Revisar el bon funcionament d’alguns elements és bàsic per garantir la seguretat.