'Catalunya és casa teva', nova campanya per potenciar el turisme de proximitat
Sota el lema 'Catalunya és casa teva', el proper 19 de juny es posarà en marxa una nova campanya de promoció que vol presentar la destinació catalana com a una opció turística propera, de qualitat, i amb una identitat pròpia que la fa singular. Es tracta d’una campanya enfocada, en una primera onada, al turisme de proximitat (Catalunya mateix, Espanya, França, Benelux i Regne Unit) i que tindrà continuïtat a la tardor per potenciar el mercat internacional de països més llunyans.
Per mostrar com aquesta nova campanya ha unit tot el sector turístic català, la presentació s'ha fet al Saló Sant Jordi, al Palau de la Generalitat, i l'ha encapçalat el president Quim Torra, acompanyat de la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón; el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), David Font, i del director general de Turisme, Octavi Bono. Es planteja com una acció "de país" per fer costat a un dels sector més castigats pels efectes de la COVID-19. A l'acte s'ha remarcat que Catalunya necessita reactivar el sector turístic per evitar, així, el tancament de moltes petites i mitjanes empreses. Per això, s'hi han unit les patronats de turisme de les diputacions de Lleida, Barcelona, Girona i Tarragona, juntament Turisme de Barcelona, Torisme Val d’Aran; les conselleries Cultura (a través de l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural), d'Agricultura (amb la Direcció General de Pesca i Afers Marítims i l’Institut Català de la Vinya i el Vi) i de Territori (amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya).
Moment crític
Quim Torra ha deixat clar que “aquest any Catalunya ha de ser més casa nostra que mai” i per això s'han proposat "estar preparats, ser flexibles i actuar conjuntament amb el sector i amb totes les administracions” perquè ara és el moment de reactivar el potencial del turisme i “de consolidar-nos com una de les tres primeres destinacions de la mediterrània”. El president recorda que “en aquesta campanya ens hi juguem molt pel moment crític que viu el país i la seva excepcionalitat”. El turisme representa el 12% del PIB català i el 14% de l’ocupació. Un 95% de les empreses del sector tenen menys de 10 treballadors.
Acció conjunta
La vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, també ha participat en aquesta presentació amb una connexió en directe des de la Diputació de Lleida, des d’on ha manifestat que “es tracta d’una acció conjunta sense precedents al nostre país, amb vocació inclusiva i expansiva i que esperem que sigui la llavor de la recuperació del sector turístic català”. Pujol creu que la plana de Lleida i l'Alt Pirineu estan "més preparats que mai per fer front amb plenes garanties als reptes i esdevenir aquest estiu una de les destinacions turístiques de referència del país”. De fet, ha assegurat que, fins i tot abans de recuperar la mobilitat entre regions, el sector turístic de la demarcació "ja ha mostrant signes de recuperació, amb la reobertura de serveis i amb l’arribada de les primeres reserves per als mesos de juliol i agost”, alhora que s’ha mostrat convençuda que la resposta del públic “serà molt positiva”.
Pujol hi ha afegit que “després del llarg però necessari confinament, hi ha moltes ganes de sortir i gaudir d’espais de natura singulars i de practicar activitats de turisme actiu sense concentració de gent" i que la demarcació lleidatana és "un marc ideal per a un turisme familiar i ecològic, de contacte directe amb la natura i amb els espais en llibertat". Alhora, ha valorat positivament la "forta presència" que el territori té en aquesta campanya d'àmbit català, mitjançant la participació directa i amb les campanyes pròpies de la marca Pirineus i de Torisme Val d’Aran. El Patronat de Turisme de la Diputació ha aportat 200.000 € a l'acció.
"Poder sentit de prop", fil conductor de la nova campanya
La campanya presentada es basa en un concepte que Turisme de la Generalitat de Catalunya ja ha fet servir en altres ocasions però que, ara més que mai, pren tot el seu sentit: 'Catalunya és casa teva'. Un eslògan que transmet, amb senzillesa i claredat, els missatges que es volen comunicar: ara és el moment de moure’ns per Catalunya i gaudir d’ella amb els cinc sentits. Es tracta d'una campanya on les emocions tindran un protagonisme clau.
S'emetrà peces genèriques i altres d’específiques per àrees geogràfiques i amb multitud d’imatges que representen els atractius de tot el territori, la seva enorme diversitat i totes aquelles emocions que transmet. Amb un pressupost de 3,3 milions d’euros, s’ha planificat una campanya de gran impacte amb anuncis a la televisió, falques de ràdio, anuncis a la premsa i diferents accions en formats digitals i a les xarxes socials. S’activarà a partir del 19 de juny i tindrà continuïtat fins el 15 de setembre.
Fomentar el turisme de proximitat i reactivar l'internacional
Des del Departament d’Empresa i Coneixement, a través de l’Agència Catalana de Turisme, s’està aplicant tecnologia d’Intel·ligència Artificial per realitzar campanyes microsegmentades, amb l’objectiu de reactivar els mercats amb més potencial. L’any passat, van visitar Catalunya 8,6 milions de turistes provinents d’Alemanya, França, Regne Unit i Benelux. Això representa un 44,6% del total de turisme internacional. El conjunt dels turistes d’aquests països va generar una despesa de 6.768 milions d’euros, un 31,8% de la despesa total internacional a Catalunya.
El sector turístic català té una dependència alta dels mercats internacionals. Els estrangers deixen uns 21.000 milions d’euros i proporcionen més del 85% de la despesa turística. De fet, segons un estudi encarregat a la Universitat de Barcelona (UB), aquest any 2020 s’estima que la facturació directa del sector turístic caurà uns 15.000 milions d’euros com a conseqüència de la COVID-19. L'objectiu és recuperar "tant aviat com sigui possible" el públic internacional per tornar a reactivar un dels motors de l’economia catalana. En la mesura que la connectivitat aèria es vagi recuperant, s’activarà una segona onada de la campanya, amb continuïtat al 2021 i amb una inversió de 4,1 milions d’euros. En total, s’invertiran més de 7,4 milions d’euros en campanyes, una xifra mai assolida abans pel Govern català.