Comencen les obres del túnel de Rocafort, que completarà la desviació de Sant Julià de Lòria
Amb els treballs, que es preveu que s'acabin d'aquí a dos anys, es vol descongestionar el trànsit del centre de la parròquia laurediana. El Govern d'Andorra hi invertirà 24 milions d'euros
El Govern d'Andorra ha informat que ja comencen les obres per fer realitat el túnel de Rocafort, el tram pendent que permetrà finalitzar íntegrament la desviació de Sant Julià de Lòria. L'objectiu és que estigui enllestit, segons les previsions actuals, l’hivern 2026-2027. D’aquesta manera, a partir de llavors, els vehicles podran circular per la totalitat del vial alternatiu, descongestionant el trànsit del centre de la vila laurediana i reforçant la qualitat de vida de tots els ciutadans. A més a més, es millorarà la fluïdesa d'una carretera que també fan servir de manera habitual molts veïns de l'Alt Urgell, especialment els treballadors fronterers.
Els treballs del túnel s’han dividit en dues fases constructives. La primera és la instal·lació de les proteccions de vessant, tant a la boca nord com sud de la futura infraestructura, per reforçar la seguretat en relació amb la caiguda de blocs rocosos en aquesta zona. Aquesta és l’etapa que s’ha iniciat aquest dilluns. Es preveu que les proteccions –imprescindibles per a la seguretat durant la fase d’obres i del propi vial en servei– estiguin col·locades per quan s’hagi de procedir a l’excavació del túnel, la segona fase del projecte que inclou també la construcció dels vials d’accés.
Precisament, es calcula que a mitjans de l’any vinent es podrà procedir a la perforació de la muntanya. Així ho han explicat el cap de Govern, Xavier Espot, i el ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, que han assistit a l’inici dels treballs.
Espot ha posat en relleu que, amb l'inici constructiu de la infraestructura, es dona resposta a un compromís electoral, que va reafirmar durant el debat d’investidura. El cap de govern ha subratllat que “es millorarà la mobilitat”, desplaçant fora del centre de Sant Julià de Lòria uns 25.000 vehicles diaris. Així mateix, ha qualificat el túnel com una infraestructura "important i absolutament imprescindible”. L'obra suposarà una inversió d’uns 24 milions d’euros “que s’esglaonaran en diferents anys, i que ja està contemplada a través de crèdits plurianuals”.
Per la seva part, Ferré ha assenyalat que el túnel tindrà una longitud d’uns 233 metres, complementats amb, a cada boca, uns accessos d’uns 100 metres respectivament. “El túnel de Rocafort, que acabarà de completar la desviació de Sant Julià de Lòria, representarà un abans i un després”, ha emfatitzat el ministre, que apuntat que l’obra s’integrarà amb l’entorn.