Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Compromís X La Seu dóna suport a les peticions de pensionistes de CCOO sobre la pobresa energètica

Compromís X La Seu dóna suport a les peticions de pensionistes de CCOO sobre la pobresa energètica

El grup municipal afirma que "l'augment del preu de la llum, la informació poc accessible per part de les empreses i la insuficient resposta son preocupacions compartides". Celebren les converses existents amb l'equip de govern, però recorden que "són temes que fa molts mesos que es venen reclamant"
Comptadors de la llum
01/02/2022 18:45

Compromís X La Seu ha mostrat aquest dimarts el seu "rotund suport" a les peticions que el grup de pensionistes de Comissions Obreres de l'Alt Urgell ha fet arribar a la companyia PEUSA i a l'Ajuntament de la Seu "perquè treballin plegats en la recerca de solucions per fer arribar comunicats entenedors en relació als canvis de preus de la llum i les diferents modalitats de contractes", a més de "la necessitat d'establir un conveni per pal·liar les situacions de pobresa energètica".

Compromís apunta que aquestes demandes "ja havien estat presentades en les comissions informatives pertinents, per part de les regidores i els regidors del grup municipal, especialment per la situació de les persones grans i famílies en situació de pobresa energètica". I assenyalen "l'augment del preu de la llum (regulat pel Govern espanyol), la informació poc accessible per part de les empreses i la insuficient resposta son preocupacions compartides". Pel que fa a la recerca de solucions, el grup muncipal celebra les converses existents actualment amb l'equip de govern de l'Ajuntament de la Seu, però recorden que "són temes que fa molts mesos que es venen reclamant", no només des del partit sinó "també des d'entitats socials i des de la ciutadania".

Al respecte, des de la formació política hi afegeixen que "des de fa mesos" denuncien "la manca de resposta que tenen moltes persones i famílies", sobretot en tres contextos concrets. El primer, els clients de PEUSA "que arriba un dia que no poden pagar la llum" i que, amb el certificat de pobresa energètica que es tramita des dels Serveis Socials, "les acaben derivant a ENDESA, suposadament perquè se'ls assigni un bo social, però passen els mesos i la nova factura no arriba". Això, asseguren, "produeix una incertesa que afegeix més angoixa al seu estat d'ànim, perquè cap de les dues companyies no es fa responsable de la situació".

En segon lloc, els pensionistes de CCOO han detectat "clients d'ENDESA que, per un empitjorament de la seva economia, es veuen amb la necessitat de demanar el bo social, al qual hi tenen tot el dret". En aquest cas, expliquen, "algunes famílies fa més d'un any que esperen la resolució malgrat tenir concedit el certificat de pobresa energètica o complir altres requisits com el de família nombrosa, monoparental o discapacitat, i l'empresa s'excusa en l'allau de sol·licituds".

Finalment, el col·lectiu esmenta "les famílies a qui els hi falla la gestió del certificat de pobresa energètica perquè, com que està prevista una tramitació nominal i postal, la casuística de les famílies es molt variada, i aquest tràmit en moltes ocasions queda incomplert i un bon dia se'ls hi talla la llum". Segons Compromís, "els serveis socials expressen la manca de recursos per fer un seguiment acurat de cada cas no resolt".

Segons Carlota Valls, regidora de Compromís a l'Ajuntament de La Seu, "la gestió de la pobresa energètica està sent clarament insuficient i no dóna resposta ràpida a les persones i famílies en situació de vulnerabilitat". Valls creu que "a banda de la necessitat d'establir protocols eficaços des d'instàncies superiors, les administracions locals cal que no s'excusin en les competències i treballin per buscar solucions, encara que siguin provisionals i a nivell local".

Mediació de l'Ajuntament en les peticions a PEUSA

Ara fa dues setmanes, una representació dels pensionistes de CCOO es van reunir amb l'alcalde de la Seu d’Urgell, Francesc Viaplana, per tal d'arribar a acords per encarar "de forma urgent" els problemes que provoca l'augment progressiu de la factura de l'energia elèctrica i el nou sistema de preus segons l'hora de consum, anunciat pel Govern espanyol. L'Ajuntament urgellenc els va comunicar que traslladarà a la companyia local PEUSA la petició "que els comunicats i la informació subministrada als seus clients siguin precisos i entenedors", per tal que la ciutadania "pugui preveure amb la màxima claredat les despeses a suportar", atesa l'actual "complexitat de la gestió dels costos energètics que suposa el canvi de tarifes".

D'altra banda, tenint en compte l'important increment dels preus, el consistori també s'ha compromès a transmetre a PEUSA la petició d'aquest col·lectiu de jubilats d'oferir un marc d’ajuts contra la pobresa energètica. Les subvencions atendrien els graus de vulnerabilitat dels consumidors afectats i comptaria com a referent el conveni de cooperació entre el Departament d’Afers Socials de la Generalitat i la multinacional Endesa.

Mostrar formulari de contacte