El Govern analitza la posada en marxa d'una xarxa de tren-tramvia entre Andorra, la Seu d'Urgell i Alp
El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha licitat la redacció d'un document per analitzar la viabilitat d'una línia de tren-tramvia al Pirineu. L'estudi haurà de determinar les potencialitats de la proposta, per decidir si es pot incloure en el plantejament territorial.
L'objectiu és realitzar una estimació del cost d’execució del projecte, la possibilitat d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial d’usuaris. Aquest ferrocarril tindria una longitud aproximada de 57 quilòmetres, amb un traçat de connexió transpirinenca entre Andorra, la Seu d’Urgell i Alp, per establir una connexió ferroviària a l’interior de l’Alt Pirineu i, alhora, posar en marxa una nova línia entre Barcelona, la Seu d’Urgell i Andorra, convertint l’estació d’Alp en una ròtula ferroviària amb enllaç amb Puigcerdà i Tolosa.
L’impuls de l'anàlisi respon a la voluntat del Govern de configurar la mobilitat futura del país tenint en compte nous centres d’activitat que necessitaran de la configuració de transports amb una visió diferent de la visió tradicional que considera, principalment, la radialitat vers la gran regió metropolitana.
Recorregut
El tram català, a banda d’enllaçar la Seu d’Urgell amb Andorra, transcorreria per la vall del Segre fins a Alp, connectant la línia ja existent i permetent, així, l’enllaç tant amb Ripoll, Vic i Barcelona com amb França. Per a una bona connexió amb Barcelona caldria, d’una banda, garantir el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic i, de l‘altra, renovar el tram Ripoll-Alp amb nous punts de creuament. El traçat contemplaria dos trams: la Seu d’Urgell-Andorra; i la Seu d’Urgell-Alp.
L’import de licitació és de 171.000 euros. El termini de redacció de les anàlisis és de 9 mesos. El Govern també estudiarà nous recorreguts en tren a les Terres de l'Ebre, el Bages i la Costa Brava. En total sumarien 279,5 quilòmetres de longitud de noves línies de transport públic.
Estudis d'altres línies a Catalunya
• Tren-tramvia de les Terres de l’Ebre: Es realitzarà una proposta de traçat de connexió entre Roquetes-Tortosa, l’Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar amb una freqüència inferior als 15 minuts. La longitud estimada és de 41 km. Així mateix, es preveurà tant la intermodalitat com la connexió amb altres serveis ferroviaris a l’estació de l’Aldea per tal que esdevingui una ròtula ferroviària de connexió de les Terres de l’Ebre amb València, Tarragona i Barcelona. El traçat ha de contemplar dos trams: d’una banda la connexió Roquetes – Tortosa - l’Aldea, i de l’altra, l’Aldea – Amposta - la Ràpita - Alcanar. L’import de licitació és de 122.100 euros.
• Tren-tramvia del Bages: En aquest cas, ja existeix un estudi informatiu sotmès a informació pública l’any 2009. Per tant, el que ara es licita és l’anàlisi per adaptar-lo i desenvolupar-lo amb el màxim grau de detall possible. S’analitzaran els dos ramals des de Manresa: un cap a Súria i l’altre cap a Sallent, que actualment s’utilitzen exclusivament per al transport de mercaderies, contemplant, en el segon cas, que en una segona fase pugui tenir continuïtat fins a Berga. Així mateix, s’inclourà la connexió de Manresa amb el Nou Congost i Sant Joan de Vilatorrada. La longitud aproximada serà d’uns 38 km preveient els següents trams: Sistema urbà Manresa-Sant Joan de Vilatorrada; ramal fins a Súria; ramal fins a Sallent i Berga. L’import de licitació és de 75.800 euros.
• Tren-tramvia de la Costa Brava: Es realitzarà una proposta de traçat de connexió dels diferents municipis al voltant del massís de les Gavarres, amb una freqüència inferior als 15 minuts i contemplant possibles ramals i les corresponents fases d’execució. Els dos principals ramals seran la connexió amb l’aeroport Girona-Costa Brava i el ramal Girona-Banyoles i Olot. En aquest sentit, caldrà també resoldre la connexió interurbana del sistema urbà Girona-Sarrià de Ter, arribant a Santa Eugènia, Fontajau i Montilivi. El traçat que s’estudiarà tindrà una longitud aproximada de 144 km. L’import de licitació de l’anàlisi és de 431.700 euros.