El Govern d'Andorra aportarà fins a 650.000 euros a la nova línia aèria entre la Seu i Madrid
El Govern d'Andorra farà una aportació màxima de 650.000 euros a l'empresa adjudicatària de la línia entre l'Aeroport Andorra-la Seu i el de Madrid-Barajas, que es vol posar en marxa aquest mes de desembre, tot coincidint amb l'inici de la temporada d'hivern. De fet, el Consell de Ministres de l'executiu andorrà ha aprovat aquest dijous mateix la licitació del concurs per a aquesta adjudicació, amb la intenció que el guanyador es pugui donar a conèixer el 6 d'octubre.
Segons el pla de negoci, s'estima que el preu d'un bitllet d'anada i tornada entre la Seu i Madrid es podria situar entre els 150 i els 180 euros. El ministre andorrà de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, ha dit a l'ACN que "les línies de Madrid, París i Lisboa es consideren estratègiques pel país" i que per això volen ajudar a desenvolupar-les. Pel que fa al fet que de moment només es liciti la connexió amb la capital espanyola, Gallardo ha afirmat que volen prioritzar "que aquesta funcioni i així es puguin atacar d'altres destinacions". De fet, es vol demostrar que l'aeroport urgellenc "és una infraestructura preparada i que hi ha mercat".
Els terminis amb els quals es treballa des de l'executiu andorrà és que les empreses interessades puguin presentar les seves ofertes fins al 30 de setembre i donar a conèixer l'adjudicatària la setmana següent, amb la intenció que l'operativa ja estigui a punt per iniciar la temporada d'esports d'hivern.
El titular d'Economia ha recordat que Andorra rep cada any unes 150.000 persones procedents de Madrid i es calcula que el pic d'afluència és a l'hivern, tot coincidint amb l'època d'esquí. Gallardo també ha subratllat que els contactes que el govern d'Andorra ha mantingut amb els operadors "coincideixen que és una destinació molt interessant". Malgrat aquest interès, ha assenyalat que caldrà un "acompanyament" per equilibrar el dèficit i que s'establiran uns percentatges que faran que l'aportació màxima "vagi disminuint" en funció que augmenti l'ocupació dels avions.
La col·laboració econòmica del sector privat "no s'ha descartat", ha dit Gallardo, que ha manifestat que "en principi" aquests diners vindran de les arques públiques, però que això "no eximeix" que des del sector empresarial s'opti per oferir, per exemple, paquets que el que farien seria millorar les ocupacions dels avions, o programar més vols dels que en principi es preveuen. El ministre també ha concretat que no hi haurà participació de la Generalitat, ja que aquesta "explotació de les línies és interessant per a l'estat andorrà".
El plec determina que el contracte serà per tot el 2022, amb inici al mes de desembre d'enguany, i que la companyia s'haurà de comprometre a operar a l'aeroport d'Andorra-La Seu d'Urgell almenys dos cops per setmana, amb avions d'un mínim de 48 places. Aquests dies escollits serien divendres i diumenge, per garantir l'arribada de turistes el cap de setmana. Entre les qüestions que es tindran en compte per escollir la guanyadora hi ha la capacitat de connectar amb d'altres destinacions, quan l'aeronau hagi arribat a Madrid, o la mida de la flota i capacitat de resposta a interrupcions operatives no programades, entre d'altres.
El ministre ha recordat que des del ministeri han mantingut contactes amb diverses companyies que, en un tram final, s'han acotat a les firmes Uep!Fly, Amelia, Chalair, Iberia-Air Nostrum i Air Corsica. Finalment, sobre la possibilitat d'operar vols durant la nit, ha manifestat que a priori no serà necessari per a la posada en marxa de la línia. Tot i això, ha explicat que té prevista una reunió aviat amb responsables del Govern per parlar, entre d'altres, de l'execució del sistema de balises amb el qual treballa la Generalitat.