Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El Museu Carmen Thyssen d'Andorra troba un esbós original a sota de la pintura d'un paisatge de Van Goyen

El Museu Carmen Thyssen d'Andorra troba un esbós original a sota de la pintura d'un paisatge de Van Goyen

La pinacoteca d'Escaldes-Engordany estrena diumenge una exposició dedicada als 'influencers' de l'art. Es podrà visitar fins al setembre de 2020
Guillermo Cervera mostra l'esbòs trobat en una pintura de Van Goyen, al Museu Thyssen d'Andorra (Foto: ANA)
04/10/2019 14:06

L'equip tècnic de restauració de la xarxa de museus Carmen Thyssen ha localitzat, al museu d'Escaldes-Engordany, un esbós desconegut a sota de l'obra 'Paisatge de dunes amb cabana i figures', del pintor neerlandès Jan Van Goyen. La troballa, que ha sortit a la llum en passar el quadre pels infrarojos, es podrà veure en exclusiva a la pinacoteca andorrana de la mà de les noves tecnologies i en el marc de la nova exposició 'Influencers en l'art: de Van Goyen al Pop Art', que obrirà portes aquest diumenge.

La mostra compta amb prop d'una trentena de peces, entre les quals tres escultures datades des del segle XVII. L'objectiu és "difondre el potencial influenciador que han tingut els artistes, tant en les creacions dels seus coetanis com els d'èpoques posteriors" i mostrar que "la influència en l'art ha estat present tota la vida", segons ha explicat a l'ANA el comissari i director artístic de l'equipament, Guillermo Cervera. La idea, afirma Cervera, és "crear un diàleg" entre artistes inspiradors i inspirats, tot confeccionant onze històries a través del temps, com ara la del mateix Van Goyen amb el modernista Eugène Boudin i amb l'impressionista francès Claude Monet. El responsable del museu destaca l'estranya relació que uneix Francisco Antolinez, del barroc espanyol, l'expressionista Carlos Saura i el colorista Antonio de Felipe, que, a més a més, ha creat l'obra 'California Dreams 2' expressament per a la mostra.

Dels lligams entre artistes n'hi ha un d'especial, en el qual Ramon Casas i Maurice Lobre conversen a 'Retrat al mirall, París'. Es tracta d'un oli sobre llenç on, amb l'ajuda de les explicacions del museu, el visitant pot veure com el traç dels objectes que es veuen sobre la taula és de Casas, mentre que la composició és de Lobre. A més, també destaca el fet que el pintor francès va signar a la cantonada dreta del quadre i el català ho va fer a un sobre enganxat al mirall. Cervera ha explicat que a una de les làmpades hi ha una mosca, difícil de veure a simple vista però fàcil de trobar a la imatge en alta definició.

L'exposició, que es podrà visitar fins al setembre de 2020, arriba amb noves maneres d'explicar l'art, i per això ha buscat la manera de facilitar la comprensió de les obres a les persones amb dificultats visuals. D'aquesta manera, es compta amb dues escultures bessones de les originals, fetes a través d'una reproducció 3D i a les quals se li ha respectat "fins i tot la pàtina i el material utilitzat per poder tenir la temperatura de l'obra en tocar-la amb les mans", ha dit Guillermo Cervera. A més, també hi ha sis còpies de les obres en petit format, amb un text en braille amb relleu i que podran "ser enteses amb els dits".

Per al nou curs, des de la pinacoteca també fan una aposta per crear noves formes de transmetre el coneixement a través de les audioguies. Si a la resta de museus el seu ús es situa, de mitjana, en un 20% del públic, al Carmen Thyssen Andorra el percentatge és del 99% a causa de la seva gratuïtat. Cervera considera "vital accedir a l'audioguia per entendre el missatge completament". Per aquest motiu, ha afegit que han incorporat als aparells una versió per a persones amb dificultats visuals, juntament amb diversos tipus de visites o jocs relacionats amb les obres de la sala.

Mostrar formulari de contacte