El nou centre de salut mental de la Seu d'Urgell començarà a funcionar l'any vinent amb 59 pacients
Del total 44 seran concertats amb Andorra i la previsió és que tingui una cabuda màxima de prop d'un centenar d'usuaris d'arreu del Pirineu. S'ubicaran en una ala del Seminari Diocesà que es va començar a rehabilitar ara fa un any i mig
El futur centre de salut mental de la Seu d'Urgell, que donarà servei a tot l'Alt Pirineu i a Andorra, entrarà en funcionament al començament de l’any vinent amb una capacitat inicial de 59 pacients. D'aquests, 44 seran concertats per Andorra. Tot i això, l'equipament ha estat dissenyat per tenir una cabuda total de fins a 97 usuaris quan estigui a ple rendiment.
Aquesta previsió s'ha donat a conèixer aquest dimarts en una visita institucional organitzada pel Govern d'Andorra, que participa en la construcció i disseny del nou servei. A la supervisió de les obres hi han pres part la ministra de Salut andorrana, Helena Mas, i la secretària d’Estat de Salut, Cristina Pérez, acompanyades del bisbe de la Seu d’Urgell i copríncep d’Andorra, Josep-Lluís Serrano, i de Joan Orrit, gerent de la Fundació Germanes Hospitalàries Sant Boi-Benito Menni, que és l'entitat que gestionarà el nou servei.
Helena Mas ha explicat que els usuaris de salut mental d’Andorra podran accedir a les places d’aquest centre, ja que algunes han estat reservades per la CASS mitjançant conveni, i que això "podrà donar resposta a totes les persones que necessitin aquest tipus de recursos, tant infants i joves com adults, a prop de casa". La ministra ha detallat que actualment a l'Hospital Nostra Senyora de Meritxell s’ofereix "la primera resposta terapèutica en la fase més aguda del trastorn" i, posteriorment, es podrien derivar a aquest centre, que permet ingressos més llargs, de mitja i llarga estada. D'aquesta manera, Mas considera que "es dóna resposta a les necessitats que tenim actualment d’estades hospitalàries més llargues i es complementa els recursos existents al país”.
La titular de Salut del Govern andorrà conclou que el nou equipament ubicat a la Seu "serà un centre d’alt nivell amb les millors prestacions i infraestructures, i amb espais a prop de la comunitat" i amb un "model assistencial centrat en la persona" que, "per tant, es basa en el projecte vital de la persona" i que "s’alinea amb els objectius del PlSMA i les línies estratègiques del Ministeri”.
Els serveis que oferirà el centre de salut mental són: hospitalització de mitja i llarga estada i hospital de dia d’adults, hospital de dia infantil i juvenil, llar residència oberta i un espai multidisciplinari i polivalent. S’hi oferiran serveis de salut mental que complementaran l’oferta actualment existent, mitjançant equipaments d’ingrés i comunitaris en l’àmbit sanitari i social, concertats amb Andorra i Catalunya.
