Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El Parc Natural de l'Alt Pirineu rep més de 200.000 visitants durant el 2011

El Parc Natural de l'Alt Pirineu rep més de 200.000 visitants durant el 2011

L'afluència es concentra bàsicament durant els mesos d'estiu, mentre que les activitats que més s'hi fan són l'excursionisme i la recol.lecció de bolets Els indrets preferits són Sant Joan de l'Erm, les valls de Tavascan i Lladorre, la vall de Bonabé i les valls de Tor i d'Àreu

Parc Natural de l'Alt Pirineu
Parc Natural de l'Alt Pirineu
23/03/2012 12:17

El Parc Natural de l’Alt Pirineu (PNAP) del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural ha rebut més de 206.000 visitants durant l’any 2011. Aquesta xifra s’ha obtingut, per primera vegada, a partir de l’estudi de freqüentació turística que s’ha realitzat al Parc i que permetrà estimar els visitants d’aquest espai protegit durant els propers anys.

Entre els principals resultats obtinguts, cal remarcar la detecció d’una afluència anual concentrada bàsicament durant els mesos d’estiu. Els indrets més freqüentats, per ordre de visitants estimats, han estat Sant Joan de l’Erm (Alt Urgell), les valls de Tavascan i Lladorre (vall de Cardós), la vall de Bonabé (Alt Àneu) i les valls de Tor i d’Àreu (vall Ferrera).

El perfil genèric del visitant és d'un home (67 %), de 32 a 51 anys (56 %), que resideix habitualment a la província de Barcelona (57 %) i visita el Parc en família (31 %), parella (28 %) o grup d’amics (29 %), amb un valor mitjà de 3,95 visitants/grup. Els usuaris visiten el Parc per primera vegada (35 %) i en vehicle particular (84 %).

Pel que fa al tipus d’allotjament, els hotels són els més utilitzats (18 %), seguit de les segones residències (15 %) i els càmpings (14 %). Les activitats més practicades són l’excursionisme (27 % - més d’una hora de caminada), les passejades curtes (18 % -menys d’una hora de caminada) i la recol·lecció de bolets (12 %). En aquest sentit, també destaquen les dades obtingudes en relació amb la durada mitjana de la visita a la zona i al Parc pròpiament dit, que superen els 4 dies i les 7 hores, respectivament. El grau de satisfacció sobre l’oferta turística del Parc és correcte o molt correcte en la majoria dels visitants.

L’estudi, dirigit per l’equip d'Estela Farías Torbidoni, identifica també una gran diversitat de perfils, de usos i de demandes, segons els diferents accessos i les zones estudiades, que han contribuït al disseny i a la proposta d’un ampli ventall de recomanacions pràctiques per planificar i gestionar l’ús públic del Parc Natural.

L’informe de resultats d’aquest treball es podrà consultar properament al web del Parc Natural de l’Alt Pirineu.

Caracterització de l'oferta i la demanda

En el marc de la planificació i la gestió de l’ús públic dels espais naturals protegits, té una importància fonamental aprofundir en la caracterització de l’oferta i de la demanda recreativa, esportiva i turística. La gran extensió del Parc Natural de l’Alt Pirineu (el més gran de Catalunya), els nombrosos accessos al territori del Parc i els recursos humans disponibles, fan que fins ara aquest espai no hagi disposat de prou dades sobre els seus visitants.

Per millorar aquest aspecte, l’any 2010, el Parc va encarregar un estudi de detall amb una doble finalitat: obtenir una primera estimació de l’afluència real de visitants a l'espai natural i de les seves característiques i satisfacció, a més d'establir una metodologia que es pogués replicar d’any rere any per obtenir estimacions anuals del nombre de visitants del Parc.

El treball completat l’any 2011 recull els resultats obtinguts en l’estudi de l’afluència i la caracterització dels visitants del Parc durant l’any natural comprès entre els mesos de juliol de 2010 i de juny de 2011. Per elaborar aquest estudi, es van utilitzar dues eines metodològiques clarament diferenciades. En primer lloc, es va omplir una fitxa d’estimació d’afluències i usos, que s’ha aplicat en 16 dels més de 50 accessos per on es pot entrar al Parc; i, en segon lloc, s'ha fet una enquesta de motivacions, usos i preferències, que han respost 1.600 visitants al llarg de 131 jornades de mostreig. Posteriorment, l’aplicació d’aquesta metodologia de càlcul a la totalitat de l’any 2011 (gener-desembre) ha permès obtenir una estimació total de 206.804 visitants.

Mostrar formulari de contacte