El vicepresident Puigneró referma al Pallars Jussà el compromís per a la reforma de l'Eix de Comiols
El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha refermat aquest dimecres, davant d’alcaldes i alcaldesses del Pallars, el compromís del Govern per millorar de les comunicacions al Pirineu i, en concret, per reformar l’Eix de Comiols, que connecta Artesa de Segre i Tremp. Aquesta via és el principal accés al Pallars des de la Catalunya Central, la Regió metropolitana de Barcelona i el Camp de Tarragona.
L'itinerari té una longitud de 52 quilòmetres. Actualment estan en execució les obres de la variant d'Artesa de Segre, amb un pressupost de 5 milions d'euros. D'altra banda, Puigneró ha anunciat que el Departament licitarà el primer trimestre de 2023 els treballs d’un dels trams que hi donarà continuïtat. L'objectiu final és "potenciar les comunicacions intercomarcals i afavorir l’accessibilitat al Pirineu, amb més seguretat en la conducció", segons ha afirmat.
Pel que fa a la variant d'Artesa de Segre, vol evitar el trànsit de pas per l’interior del nucli. La carretera tindrà 1,1 quilòmetre de longitud i una amplada de 9 metres, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres cadascun, i dos vorals d’1 metre. En el seu recorregut, comptarà amb enllaços a nivell als seus extrems, al sud amb la carretera C-14 i al nord amb l’L-512, amb un carril central addicional per a permetre els moviments de gir cap a l’esquerra. Els treballs, amb un pressupost de 5 MEUR, van començar la tardor passada i actualment, s’estan executant tots els serveis afectats d’abastament d’aigua i de reg, així com algunes estructures. Així mateix, s’ha desbrossat l’àmbit de l’obra, s’ha realitzat l’excavació de la terra vegetal i s’han començat els terraplens de l’obra amb material provinent dels treballs. Està previst que l'execució finalitzi a finals d’aquest estiu.
Una altra intervenció és l'eixamplament i millora del traçat de l'L-512 i la C-1412b. Aquesta actuació, que s’executarà per fases, abasta un tram de 15 quilòmetres. S’eixamplarà la carretera fins als 9 metres d’amplada i es construiran petites variants del traçat i modificacions al voltant dels nuclis urbans del Pont d'Alentorn, Vall-llebrera i Montargull, així com diverses estructures. Actualment, s’està redactant l’actualització del projecte existent i es preveu licitar les obres d’algun tram que doni continuïtat a la variant d’Artesa el primer trimestre de 2023. La inversió estimada és de 56 MEUR.
Finalment, està previst el condicionament de la carretera C-1412b, en el tram entre Folquer i Isona i Conca Dellà. Aquesta actuació, de 13,3 quilòmetres de longitud, comprèn el pas per un àmbit d’orografia més complexa. Així, suposarà l’execució de quatre túnels, que sumen en total 1,3 quilòmetres, i quatre viaductes d'uns 200 metres de longitud cadascun. També inclou la variant de Benavent. La redacció de l’actualització del projecte constructiu s’iniciarà aquesta primavera. Per aquesta actuació s’estima una inversió de més de 125 MEUR.