Escoles del Pirineu substitueixen enguany les colònies per activitats de superació emocional de la COVID-19
El centre La Valira de la Seu ha programat dues jornades de convivència plenes de propostes a l'aire lliure. A Puigcerdà, l'Escola Alfons I ensenya els alumnes a gestionar l'angoixa causada per la pandèmia
Algunes escoles del Pirineu han decidit enguany substituir les tradicionals colònies per jornades dedicades a superar l'angoixa causada per la COVID-19 o bé per un conjunt d'activitats a l'aire lliure. Així, per exemple, l'Escola La Valira de la Seu d'Urgell ha programat, en lloc d'una sortida a fora de la ciutat, dos dies plens d'activitats a l'entorn de la ciutat, que inclouen passar una nit a dins del centre educatiu. En aquest cas, les propostes es duran a terme el 3 i 4 de juny i inclouran una sortida en bicicleta, jocs d'orientació i piragüisme al Parc del Segre, entre d'altres.
Mentrestant, l'Escola Alfons I de Puigcerdà ha organitzat unes jornades emocionals per als seus més de 300 alumnes, amb les quals volen ajudar-los a treure i gestionar els sentiments que han viscut en els diferents confinaments. El principal centre públic de primària de la Cerdanya ha optat per fer aquesta activitat alternativa tenint en compte que quan es van planificar les colònies no es podia sortir de la comarca. La cohesió de grup és un dels aspectes que més es treballa en cadascuna de les sessions, sempre partint del joc i obrint espais per a la reflexió. Un cop posada en marxa l'experiència d'enguany, la idea és que els propers mesos l'educació emocional tingui més pes en aquesta escola, ubicada al costat de l'Estany de la capital cerdana.
La cap d'estudis de l'Escola Alfons I, Thaïs Figarola, ha dit a l'ACN que enguany veien difícil organitzar unes colònies perquè no sabien quants pares d'alumnes estarien disposats a deixar que els seus fills dormin a fora de casa. Cada curs durà a terme dues sessions i només els de sisè passaran una nit en un refugi. A infantil, el programa serà d'una única jornada.
Figarola assegura que, tot i que els alumnes s'han pogut retrobar amb els amics, alguns veien com, "de cop i volta, havien d'estar-se deu dies a casa". Davant d'aquesta situació, han cregut convenient ajudar-los a saber canalitzar les emocions derivades del context sanitari. La docent ha explicat que els alumnes han rebut amb "expectativa i ganes" aquesta iniciativa, la qual compta amb el suport de l'AMPA i l'Ajuntament de Puigcerdà.
Saber gestionar les emocions
Pep Esteve, educador emocional de la Granja Escola de Santa Maria de Palautordera, hi afegeix que "és molt important l'autoconeixement de les emocions i saber gestionar-les d'una manera eficient i eficaç". L'expert vallesà és un dels monitors de les jornades i ha detallat que els seus principis de vida es basen en "la felicitat, la pau interior i el benestar personal".
Esteve assegura que molts nens han viscut el confinament tancats a casa amb les seves famílies i que és una situació que els ha provocat "molta angoixa i preocupació". Per aquest motiu, creu que cal que tinguin eines per lluitar contra, l'estrès, la por, la tristesa i la frustració i mirar d'aprendre de cadascuna d'aquestes situacions. L'educador destaca la importància de fer un "buidatge" d'aquells sentiments que fan que l'infant acabi amb la "motxilla plena" i que no sol compartir "pel que diran" o pensaran d'ells.
Des de l'Escola Alfons I també ha dit que tenen clar que l'aposta per l'educació emocional continuarà els propers cursos, encara que sigui en algun altre format.