Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Les comarques de muntanya reclamen la implicació de les administracions en el desenvolupament del territori

Les comarques de muntanya reclamen la implicació de les administracions en el desenvolupament del territori

El president de les Jornades per a l'Excel·lència, Jesús Montoliu, ha presentat un decàleg d’objectius concrets per donar suport a la digitalització de les empreses. Esterri d'Àneu ha acollit la 5a edició de l'esdeveniment econòmic

Jornades per a l'Excel·lència 2018 (Foto: Jornades per a l'Excel·lència)
Jornades per a l'Excel·lència 2018 (Foto: Jornades per a l'Excel·lència)
06/10/2018 19:45

La creació d’una infraestructura de telecomunicacions adequada i el suport a la transformació digital de les empreses són algunes de les peticions que l’empresariat de les comarques de muntanya han fet a les administracions públiques, en el transcurs de la cinquena edició de les Jornades per a l’excel·lència, que han reunit aquest dissabte prop de 150 assistents a Esterri d’Àneu. En la lectura de les conclusions, Jesús Montoliu, president de l’associació que organitza les Jornades, ha demanat la implicació de les administracions i ha presentat un decàleg d’objectius per als pròxims anys. “El desenvolupament de les comarques de muntanya depèn, en bona mesura, de les possibilitats que tinguin les nostres empreses de poder competir en igualtat de condicions”, ha assenyalat Montoliu.

Al llarg de les Jornades, que han arrencat aquest matí, conduïdes pel periodista Josep Puigbó, amb la participació del conseller de Polítiques digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró i una vintena de ponents, els assistents han compartit les seves experiències i perspectives de futur en l’àmbit del comerç electrònic. Montoliu ha recordat que amb el creixement de les TIC, accelerat per l'adopció massiva d'Internet, l'arribada de la banda ampla i el nou concepte de distàncies geogràfiques, es corre el risc d'augmentar la desigualtat entre municipis, accentuant la sensació de perifèria de les zones rurals i allunyades dels nuclis urbans. Per això, i amb l’objectiu d’aprofitar els avantatges que l’e-commerce pot suposar en les regions de muntanya pel que fa a l’eliminació de fronteres geogràfiques, el president de les Jornades per a l’excel·lència ha demanat la cooperació de l’administració pública, les operadores de telecomunicacions i també de les empreses.

Montoliu ha instat tots els agents implicats a posar-se en marxa i a “començar a treballar immediatament per fer del Pirineu un entorn més competitiu”, i ha centrat les conclusions en un decàleg d’objectius.

Decàleg de conclusions per tancar les Jornades

Aquest és el decàleg de conclusions i objectius amb el qual el president de les Jornades per a l’excel·lència ha posat en comú les peticions i necessitats detectades en les comarques de muntanya:

1. Crear la infraestructura de telecomunicacions necessària per disposar de banda ampla fixa i mòbil a empreses i llars.

2. Interconnectar amb banda ampla dels centres formatius.

3. Fomentar les habilitats digitals en els centres formatius, així com les inquietuds en les STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).

4. Donar suport a les empreses de les comarques de muntanya en la seva transformació digital, a través de l’assessorament i la formació, juntament amb el suport en la contractació de talent digital i les subvencions als projectes de transformació digital.

5. Fomentar els projectes de B2B (Business to Business, o comerç electrònic entre empreses) de les companyies de la zona, tant o més important que el B2C (Business to Consumer) per obrir-se a nous mercats.

6. Posicionar el Pirineu en l'adequat nivell de competitivitat per obtenir projectes d’R+D en els diferents marcs europeus i locals.

7. Fomentar la creació d’un entorn adequat per atreure talent i start-up digitals, que ajudi a retenir la població, així com potenciar idees que difícilment puguin sorgir en altres entorns.

8. Oferir, a través de subvencions, suport a les empreses TIC i les noves start-up per establir-se en el territori.

9. Potenciar la creació d'un clúster regional d'empreses, en els sectors verticals més estratègics, que permeti emprendre projectes d'innovació corporativa conjunts.

10. Reduir l'escletxa digital, apropant les noves tecnologies a  la gent del territori, en especial a les persones grans i a la població sense recursos.

Temes de debat

La digitalització de les empreses, la relació amb els clients i usuaris i les infraestructures tecnològiques, són alguns dels temes que han centrat la cinquena edició de les Jornades per a l’Excel·lència. La primera taula rodona de les Jornades ha girat entorn de les ‘Oportunitats sectorials al territori’ i ha comptat amb la participació de Lluís Rabaneda, fundador de RocRoi; Ton Lloret, director del Museu Molí Paperer de Capellades; Laura Gordó, propietària de Cal Tomàs, i Ramon Font, pagès que comercialitza carn de vedella ecològica amb la marca BRUNEC. Amb el propòsit d’agilitzar la compra i oferir la millor experiència possible als usuaris, els empresaris han coincidit en apostar per serveis de missatgeria òptims,  partners tecnològics capaços i una inversió econòmica que vagi sempre acompanyada d’un projecte estratègic sòlid.

Per la seva banda, en la seva ponència sobre ‘Transformació digital i comerç electrònic’, Santiago Sánchez, director tècnic d’aquesta edició de les Jornades i conseller delegat d’Etailers e-commerce, ha instat a les empreses i emprenedors a afegir-se a la digitalització perquè “tard o d’hora afectarà tots els sectors”. Un procés de digitalització que, segons ha destacat, requereix formació i consciència de l’equip humà de l’empresa, a més d’estar liderat per la direcció de les organitzacions.

De l’experiència de compra i dels nous canals de venda en línia n’han parlat en una taula rodona Nico Bour, CEO d’Uvinum.es, Andrés López, CEO de TdA (Tècniques d’Avantguarda), i Stephanie Marko i Antoni Ribas, fundadors de The Stikets Company. La importància d’oferir un bon servei al client i una atenció personalitzada no és diferent en els canals digitals, segons han reiterat Marko i Ribas que, en aquest sentit, han afirmat que “a la nostra empresa el client sempre té la raó, fins i tot quan no la té”. Pel que fa a la necessitat de les empreses d’estar a Internet, Marko ha puntualitzat que no tots els negocis hi han de vendre, "però és imprescindible ser-hi present, perquè si no hi ets i no et veuen, no existeixes”.

Com cada any, les Jornades han comptat també amb presència andorrana i, en aquest cas, amb la participació com a ponent d’Andrés López, CEO de TdA (Tècniques d’Avantguarda). López ha incidit en el fet que Andorra no és Europa i que, per tant, no s’hi ha de vendre el mateix. "La clau per al desenvolupament de les empreses andorranes no ha de ser el volum sinó l’especialització i la recerca d’allò diferencial", ha dit. En relació al comerç electrònic, López ha afirmat que “la nostra manera de competir ha estat fer clústers; en el terreny digital hem de fer el mateix a través de market place o d’un mateix domini que agrupi aquelles empreses que tenen en comú alguns objectius”.

Una de les novetats d’aquesta edició, ha estat la incorporació d’un espai de reflexió per a joves en el qual els alumnes de sisè de primària de l’Escola La Closa d’Esterri d’Àneu han presentat un projecte de comerç electrònic en el què treballaran durant tot el curs escolar.

Les infraestructures tecnològiques a les comarques de muntanya, el tema clau de les Jornades

El conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, ha estat l’encarregat d’inaugurar les Jornades i, durant el seu parlament, ha anunciat que l’objectiu és que el 2020 la fibra òptica arribi a totes les capitals de comarca de Catalunya i, en els dos o tres anys posteriors, a la resta del territori. Així mateix, el conseller ha instat les empreses i les administracions locals a cooperar no només en la millora de les infraestructures sinó també en l’impuls de projectes innovadors.

D’aquestes infraestructures i de les mancances que pateixen els municipis de muntanya també se n’ha parlat en una taula rodona que ha comptat amb la participació de David Ferrer, secretari de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya; Gerard Sabarich, alcalde de Rialp i vicepresident tercer de la Diputació de Lleida; Esteve Aymerich, assessor tècnic de la Diputació, i Felipe Guajardo, sotsdirector de Vola.cat.

Sobre el procés d’abastir la zona del Pirineu de fibra òptica, David Ferrer ha reafirmat que les administracions ja estan en marxa amb un projecte que s’està fent en coordinació amb la Diputació i que permetrà que els anys 2020 i 2023 siguin claus perquè s’arribi a tots els usuaris. Per la seva banda, Sabarich ha destacat la importància que aquesta fibra òptica sigui pública, perquè això “assegura l’accés a tothom i dóna l’oportunitat a petites operadores de participar en aquest procés”. De fet, segons ha avançat Ferrer, es farà un concurs per a la licitació d’aquest projecte valorat en prop de 79,6 milions d’euros

Les últimes ponències de la tarda han tractat temes cabdals per al procés de digitalització com les amenaces i solucions de ciberseguretat amb la ponència de Pablo Fernández, advocat de ciberseguretat d’ABANLEX i col·laborador de la Fundación Innovación Bankinter. La directora General de Comerç i del Consorci de Comerç, Artesania i Moda, Muntsa Vilalta, i l’emprenedor tecnològic i directiu i responsable de l’Àrea digital del Futbol Club Barcelona, Dídac Lee, han ofert claus sobre els reptes de l’empresa en l’època de transformació.

Mostrar formulari de contacte