Jornada sobre comerç i producte local a la Seu
L'Associació Catalana de Municipis ofereix formació a les poblacions del Pirineu per adaptar-se als canvis en els hàbits de consum. L'acte ha incidit en la importància de presentar trets diferencials
La Sala de la Immaculada de la Seu d'Urgell ha acollit aquest dijous la jornada "Comerç, territori i producte local", organitzada per l'Associació Catalana de Municipis (ACM) i adreçada a les comarques de l'Alt Pirineu, Aran i Lleida. A la sessió hi han assistit responsables, tant polítics com tècnics de comerç, promoció econòmica i turisme.
La sessió de treball i formació no només ha aprofundit en el món del comerç local, sinó que d’una manera àmplia ha volgut debatre sobre aspectes que poden incidir de forma directa en aquest àmbit i molt especialment als municipis del Pirineu. Així s'han dut a terme diferents ponències i presentacions de casos pràctics que han exposat opcions per millorar la dinàmica de la gestió del comerç, l’associacionisme, la gestió pública i privada o la importància del producte local alimentari, entre d’altres.
Les ponències han anat a càrrec d'Oriol Cesena, director de la consultora en comerç urbà Focalizza, que ha parlat de "Comerç local: reptes de proximitat"; Eloi Guinjoan, doctor en Geografia i especialitzat en desenvolupament rural, que ha centrat la seva intervenció en "Estratègies per a la promoció dels productes locals i el desenvolupament territorial"; Marisol Salvadó, membre de l'Associació Menja't l'Alt Urgell, i Carles Pujol, de l'Agència de Desenvolupament de Solsona i Cardona, que ha exposat "Experiències en comercialització de producte agroalimentari local. El treball en xarxa i/o de col·laboració".
Canvi d'hàbits
L'ACM indica que el comerç és un dels motors de desenvolupament econòmic dels municipis i que, en general, i des de fa molts anys, les administracions locals impulsen un ampli ventall de projectes vinculats a la dinamització del comerç, ja sigui a través de mesures urbanístiques i d'accessibilitat, com d'imatge, formació o promoció. Tot i així, la forta competitivitat comercial, els nous hàbits dels consumidors i la irrupció del món digital han contribuït a la necessitat que els municipis impulsin nous projectes "que permetin fer dels seus municipis espais urbans on el comerç hi tingui molt a dir".
En aquest sentit s'ha expressat l'alcalde urgellenc, Albert Batalla, que ha donat la benvinguda als participants remarcant la importància del repte de vincular la compra amb experiències, a més d'especialitzar-se en el productes. "El comerç està vivint una revolució molt intensa, en què el canvi d'hàbits i la forma de comprar han evolucionat i cal afrontar-ho amb noves idees", ha indicat.
El responsable de dinamització econòmica de l'ACM, Marc Barbens, conclou que cal tenir eines per aconseguir mantenir el comerç de proximitat com una oportunitat econòmica i per fer atractiu el territori als joves i frenar el despoblament. "És bàsic posar en valor i donar valor afegir al producte de proximitat", ha explicat.
Descentralització
Amb aquesta proposta formativa, l'Associació Catalana de Municipis ha volgut descentralitzar la seva acció adaptant a cada territori l'enfocament de les diferents matèries de competència local.