La llibreria crítica El Refugi celebra el seu primer aniversari
En el marc de la celebració es donarà a conèixer el projecte 'La Barraca', una caravana que recorrerà el Pirineu per posar a l'abast de tothom llibres i productes culturals i artístics. Fins diumenge hi ha previstes presentacions literàries, contacontes, concerts i la Fira de Cultura Crítica
La llibreria crítica El Refugi, ubicada al carrer dels Canonges de la Seu d'Urgell, donarà a conèixer aquest divendres, 16 de desembre, a un quart de nou del vespre, el nou projecte 'La Barraca', una caravana que recorrerà el Pirineu per posar a l'abast de tothom llibres i productes culturals i artístics. La iniciativa, que es posarà en marxa a principis de l'any que ve, té com a objectiu principal "vertebrar la xarxa cultural i social dels territoris de muntanya".
Un dels socis treballadors de la llibreria pirinenca, Miquel Albero, explica que el vehicle recorrerà fires i mercats, tot cooperant amb altres agents culturals i socials, oferint xerrades, presentacions literàries, concerts en petit format, tallers, recitals o exposicions, sempre amb el pensament alternatiu com a eix central. "Volem crear sentiment i identitat de Pirineu", manifesta. El projecte compta amb el suport del Departament d'Economia, a través d'uns ajuts per a projectes singulars de cooperativisme.
L'explicació del projecte es complementarà aquest mateix divendres (17 h) amb el contacontes 'La nena que odiava els contes', a càrrec de Genisa G. Carricondo, i la presentació del llibre Perdoneu les disculpes, de Txema Díaz-Torrent i Bru Noya (19 h). També oferirà un concert la cantautora Xiomara Abello (20.15 h).
Primer aniversari
Aquests actes s’emmarquen en el programa de celebració del primer aniversari de la llibreria cooperativa de la Seu d’Urgell, que va obrir-se el desembre de 2021. La programació inclourà dissabte 17 un club de lectura (10 h), en què es comentarà l'obra 'Incerta Glòria', de Joan Sales. Tot seguit (12 h), hi haurà la presentació literària d'Els camins escrits del Pirineu, amb l'Asociació Llibre del Pirineu. A migdia (13 h), a la plaça de Sant Roc es durà a terme la iniciativa 'Apaga el FIFA, encén el FITA', un joc de taula de muntanya.
Fira Crítica del Pirineu
A més, el programa amb motiu del primer any de funcionament de l'establiment proposa una Fira de Cultura Crítica del Pirineu, organitzada per la llibreria urgellenca i l'Ateneu Cooperatiu de l'Alt Pirineu i Aran. L'esdeveniment arrencarà dissabte a la tarda (17 h) i comptarà amb un recital de poesia amb Anna Gual i Glòria Coll (18 h) i la inauguració de l'exposició fotogràfica "De gravació amb Fermin Muguruza i Tania de Sousa', amb l'autora Natàlia Virgili. La jornada finalitzarà amb un concert (19.30 h) d'LTRIV.
Pel que fa a diumenge, tornarà a obrir-se la Fira a les 10 hores. A mig matí (11.30 h), està prevista la xerrada 'Com estenem la cultura i la seva gestió al món rural?', en la qual hi participaran Carla Escarrà, autora del llibre Economia solidària i ruralitats; Santi Eizaguirre, autor de Perquè tot és de tothom; Camila del Mármol, antropòloga, i entitats culturals del Pirineu.
Durant els dos dies es podrà conèixer les experiències de La Lluerna, XES, el Col·lectiu Eixarcolant, l'Associació Llibre del Pirineu, l'Escola de Teatre, La Pluja, Puntes Rebels, Tartera, Reviure les Valls, el Refugi Casa Bigodé, Els Set Inferns i Obagues. L'esdeveniment es tancarà a la una del migdia amb la música d'ATZUR.
Al carrer dels Canonges
La llibreria crítica El Refugi és en ple carrer dels Canonges i va comportar la restauració de l'antiga botiga de queviures Urgèlia, un dels locals comercials més històrics de la Seu, que va tancar ara fa set anys. De fet, un rètol amb el característic logotip d'aquell petit comerç dóna la benvinguda als clients a l'entrada. És un dels elements que s'ha reutilitzat, amb l'objectiu de respectar al màxim possible l'essència tant del local com del carrer més antic de la ciutat. A banda de llibres, la llibreria també ofereix música, art i material tèxtil.
