Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / La restauració de la Catedral de la Seu culmina amb la inauguració oficial

La restauració de la Catedral de la Seu culmina amb la inauguració oficial

Les obres dutes a terme els darrers mesos es presenten aquest dimecres al migdia. Els treballs s'han centrat a millorar la impermeabilització i han permès descobrir les restes del primer temple, del segle V
Obres de restauració a la Catedral de la Seu
25/07/2017 18:55

Les obres de restauració que s'han dut a terme els darrers mesos a la Catedral de Santa Maria de la Seu d'Urgell culminaran el seu procés aquest dimecres amb l'acte d'inauguració oficial, que està previst a les 12 del migdia a l'Església de Sant Miquel. Els treballs han suposat una inversió de més de 685.000 euros, finançats pel ministeri espanyol d'Educació, Cultura i Esports mitjançant la Direcció General de Belles Arts i Patrimoni Cultural.

Segons ha avançat el Bisbat, l'acte serà presidit per l'arquebisbe d'Urgell i copríncep d'Andorra, Joan-Enric Vives. També hi seran presents el director general de Belles Arts i Patrimoni Cultural, Luis Lafuente; la subdelegada de l'Estat a Lleida, Imma Manso; i el tinent d'alcalde de la Seu d'Urgell i president del Consell Comarcal de l'Alt Urgell, Jesús Fierro, juntament amb representants del Capítol Catedralici, els Serveis Territorials del Departament de Cultura de la Generalitat a Lleida, del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat.

Tampoc no hi faltaran els arquitectes i aparelladors que han portat la direcció de l'obra. Les obres han estat dirigides pels arquitectes Lurdes Espar i Àngel Tuset i l'arquitecte tècnic Isidre Domenjó. El coordinador de la restauració ha estat Roger Xarrié.

La restauració ha suposat la reparació de les àrees que havien quedat malmeses pel pas del temps i per l'aigua i la regeneració d'espais afectats per les humitats. Ha permès descobrir les restes d'estructures antigues datades entre els segles V i VII, que els arqueòlegs conclouen que pertanyen a la primera catedral, tal com es va fer públic el mes passat. Durant aquests mesos s'ha realitzat, la restauració i neteja de diverses àrees del claustre, la reparació de les cobertes; l'adaptació a la normativa d'alguns trams de instal·lació elèctrica;  el tancament amb vidre transparent de la zona externa de l'àbsis per permetre la contemplació de l'espai sense haver de sortir a l'exterior, i la reparació i sanejament de la pedra en diverses àrees;

En el claustre, s'ha dut a terme la restauració dels elements escultòrics i la neteja de les parets, especialment a la zona de la porta romànica d'accés des del claustre, com també la reparació i millora del drenatge existent en aquesta zona del claustre, que provocava humitats, i la substitució de l'anterior sistema de reg per un de nou.

Actuació a la coberta

A les cobertes, s'han fet diverses actuacions de millora: a les cobertes de l'església de La Pietat, al cimborri i a les zones annexes i a l'absis; a les de l'església de Sant Miquel i a la sagristia. D'aquesta manera, s'han canviat  la disposició de les bigues per millorar els suports de l'estructura de la coberta i s'ha desinfectat i tractat la fusteria del ràfec de la coberta de l'església de La Pietat. S'ha impermeabilitzat i s'han substituït les bigues deteriorades i s'han tractat les fusteries a les cobertes del cimborri, les annexes i de l'absis. També s'ha reparat la coberta de Sant Miquel, ja que en alguns trams estava en mal estat i provocava filtracions.

A les torres de Sant Just i Sant Salvador també s'han fet algunes actuacions, tot adaptant la instal·lació elèctrica a la normativa vigent. S'han fet neteges en les façanes afectades pel vessament de les cobertes i s'ha instal·lat drenatges. A més a més, a la torre de Sant Just, on hi ha els mecanismes hidràulics que dirigeixen el so de les campanes al migdia, s'han fet revestiments sobre els murs perimetrals per evitar la filtració d'aigua i s'ha recuperat un arc ocult en reparar uns envans interns. A la de Sant Salvador s'ha modificat la disposició de l'escala d'accés a la torre per millorar la seguretat i s'ha impermeabilitzat la coberta superior.

Mostrar formulari de contacte