Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / L'Alt Urgell es manté al capdavant en recollida selectiva

L'Alt Urgell es manté al capdavant en recollida selectiva

Amb un percentatge del 43%, supera la mitjana catalana en 13 punts i és la segona comarca que més recicla de l'Alt Pirineu i de la demarcació de Lleida. El Pallars Sobirà lidera la llista (48%) mentre que la Cerdanya és a la cua (19,5%)
Recollida selectiva per comarques a Ponent i a l'Alt Pirineu i Aran (TES)
24/10/2017 14:25

L'Alt Urgell referma la seva condició de comarca capdavantera en reciclatge, segons l'informe anual de l'Agència de Residus de Catalunya. El director de l'ens, Josep Maria Tost, ha presentat aquest dimarts els resultats del 2016 referents a les regions de Ponent i de l'Alt Pirineu i Aran, que constaten la bona evolució alturgellenca, en una tasca que ha estat reconeguda en diverses ocasions els darrers anys.

Concretament l'estudi, que es basa en les dades totals més recents, indica que la recollida selectiva neta (RSN) a l'Alt Urgell arriba al 42,99%; és a dir, quasi 13 punts per damunt de la mitjana catalana, que és del 30,41%. Al conjunt del Pirineu i de la demarcació de Lleida, la comarca ocupa la 2a posició i només és superada pel Pallars Sobirà, que lidera la llista amb un 48,16%. En la classificació de recollida selectiva bruta (RSB), el percentatge de l'Alt Urgell arriba quasi fins a la meitat (49,63%), més de 10 punts per damunt de la mitjana del país.

Pel que fa a d'altres comarques pirinenques, l'Alta Ribagorça té una recollida neta del 32,08% i ocupa el tercer lloc de la regió. L'Aran se situa en el 28,57%, tot i que en recollida bruta arriba fins al 47,08%. La segueix el Pallars Jussà amb un 26,07%. En canvi, la Cerdanya obté els pitjors resultats, amb només un 19,50% en recollida neta i un 23,68% en recollida bruta. Des de l'Agència ho atribueixen al pes que tenen en aquesta comarca el turisme i les segones residències, tot i que creuen que calen mesures per revertir aquests mals resultats cerdans en reciclatge.

A la regió de Ponent, destaca la Segarra amb un 41,73% en RSN i un 50,88% en RSB. A l'altre extrem hi ha el Segrià, amb només un 20,30% i un 24,36% respectivament. De la seva part, la Noguera també apareix a la part baixa (23,92% i 26,73%).

Pel que fa a la recollida fraccionada, els resultats són semblants. L'Alt Urgell ocupa el segon lloc amb 166,99 quilos per habitant i any, molt per sobre de la mitjana catalana (110,96). D'aquests 166 quilos, 71 són de fracció orgànica, 42 de paper, 31 de vidre i 21 d'envasos. El primer lloc és per al Pallars Sobirà amb 237,1 kg/hab/any, dels quals 109 són de fracció orgànica. L'Alta Ribagorça recicla 132 kg/hab/any; l'Aran, 123; el Pallars Jussà, 102; i la Cerdanya queda novament a la cua amb 98,74, dels quals només 13,5 kg/hab/any corresponen a fracció orgànica.

Petjada ecològica òptima

Una altra dada positiva per a l'Alt Urgell és que la comarca queda per sota de la mitjana catalana en generació de residus: 1,31 kg per habitant i dia, quan la xifra a nivell nacional és d'1,36. En aquest sentit, la comarca pirinenca amb millor petjada ecològica és el Pallars Jussà, amb 1,25. En canvi, les altres quatre comarques de la regió superen la mitjana; especialment l'Aran, que la dobla (2,69 kg/hab/dia), seguida de la Cerdanya (1,98), el Pallars Sobirà (1,75) i l'Alta Ribagorça (1,45).

En xifres totals anuals, per esmentar algunes dades, això suposa que a l'Alt Urgell cada habitant genera cada any 478 kg de deixalles; a la Cerdanya, 753, i a l'Aran, 983. Totes les comarques pirinenques queden per damunt de les de Ponent en generació de deixalles per habitant, i destaca les Garrigues com la comarca més neta, amb només 387 kg/hab/any.

Els municipis de les Valls d'Àneu, els més recicladors

Per municipis, els que tenen millor mitjana de recollida selectiva al Pirineu són tots de les Valls d'Àneu i de menys de mil habitants: la Guingueta d'Àneu (54,96%), Espot (54,54), Esterri d'Àneu (54,09) i Alt Àneu (52,28). A Ponent el millor municipi en aquest àmbit és Fondarella (54,35%).

A l'Alt Urgell, els millors resultats de reciclatge els obté Montferrer i Castellbò (49,30%), seguit de Ribera d'Urgellet (49,19) i de tres consistoris amb el mateix percentatge: Josa i Tuixent, Alàs i Cerc i la Vansa i Fórnols (48,94). A la Cerdanya, només superen els vint punts Meranges (23,80%), Puigcerdà (21,45), Guils (20,80) i Bellver (20,25), mentre que Alp es queda en el 19,60. Al Pallars Jussà, destaca Conca de Dalt (30,56%); a l'Alta Ribagorça, la Vall de Boí (36,15%), i a l'Aran, Les (28,48%).

Mostrar formulari de contacte