Territori reparteix 300.000 euros en municipis de muntanya per tasques de neteja de neu
Els ajuts es concedeixen d'acord amb les despeses d'ens locals per aquest concepte durant el 2021. Hi figuren 59 ajuntaments, principalment del Solsonès, el Berguedà, el Pallars Jussà i Cerdanya, a més del Consell Comarcal del Pallars Sobirà
El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha acordat una partida de 300.000 euros, repartits entre 59 ajuntaments i un consell comarcal, per cobrir part de les despeses en tasques de neteja de carreteres municipals afectades per la neu el 2021.
En aquest cas, es tracta de subvencions a posteriori, que es concedeixen en funció de les sol·licituds presentades per ens locals que han hagut de dur a terme aquesta tasca al llarg del darrer any, per conceptes com ara la retirada de neu i gel; l’adquisició, emmagatzematge i distribució de potassa o d'altres productes anticongelants; l’arrendament, posada a punt i adquisició de carburant de les màquines de neteja, i les despeses de personal. Poden optar a aquestes subvencions els municipis i consells comarcals de les zones que especifica la Llei 2/198 d'alta muntanya.
Les subvencions concedides en aquesta partida oscil·len a grans trets entre els 100 i els 5.500 euros. La llista inclou 12 ajuntaments del Solsonès, 9 del Berguedà, 9 de Cerdanya, 9 més del Pallars Jussà, 4 de la Garrotxa, 4 de l'Aran i 3 del Ripollès. En el cas del Pallars Sobirà, la sol·licitud l'havia presentat directament el Consell Comarcal, que en rebrà prop de 80.000 euros.
Els municipis d’aquestes comarques, segons recorda Territori, "se situen a una altitud superior a la de la resta dels municipis de Catalunya, cosa que facilita que es vegin més afectats per les nevades que es produeixen cada any, especialment durant la temporada d'hivern". Per això, "les carreteres i vies de comunicació de titularitat municipal queden sovint obstaculitzades per la neu, resultant impossible el trànsit normal de persones i vehicles". Aquesta línia de subvencions té com a objectiu "pal·liar les despeses recurrents que han d’afrontar aquests ajuntaments per mantenir les seves carreteres en bones condicions d’accessibilitat", a més de "minimitzar els desequilibris territorials que els comporta la seva situació geogràfica".