Una conferència sobre les comunicacions a la Cerdanya tanca el cicle 'A l'estiu, recerca't'
La xerrada, a càrrec d'Erola Simon, Lluís Obiols i Daniel Fité, s'ha centrat en les vies construïdes a la comarca al tombant del segle XX, entre elles la carretera de Puigcerdà a la Seu d'Urgell
La conferència "Dels camins de bast a les carreteres modernes. Les comunicacions a la Cerdanya al tombant del segle XX" ha tancat aquest dimecres, a la Sala de Convencions del Museu Cerdà de Puigcerdà, el cicle 'A l’estiu, recerca’t', que organitza cada any el Grup de Recerca de Cerdanya amb una molt bona resposta de públic.
Erola Simon Lleixà, cap de l’Arxiu Comarcal de Cerdanya; Lluís Obiols Perearnau, arxiver de la Seu d’Urgell, i l'historiador Daniel Fité Erill van explicar a la xerrada la història de la construcció de la carretera entre la Seu d’Urgell i Puigcerdà i la frontera amb França, que s’inicià a finals del segle XIX i que es perllongà al llarg de gairebé 70 anys. La via es va anar construint per trams, no sempre seguint el traçat més lògic o el que resseguia antics camins (com el Camí Ral), entre la capital cerdana i alturgellenca.
Els ponents van explicar les vicissituds que hi va haver durant la planificació i construcció de la infraestructura i perquè passa per on passa i no per un altre lloc, així com les disputes sobre el seu trajecte. Igualment, quan la carretera va arribar a Puigcerdà, es va fer una nova entrada a la Vila, que segueix l’actual traçat de l’avinguda Catalunya, fins a Escoles Pies, ja que els camins que hi portaven tenien massa pendent, i aquest nou accés tenia una inclinació molt més suau.
En la conferència també es va fer referència a la carretera privada de peatge que es va construir entre la collada de Toses i la Molina, per enllaçar dos trams de carretera que ja existien: el de Ripoll fins a la collada i el de la Molina fins a Puigcerdà.