Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Una desena d'establiments de Tremp s'adhereixen a una campanya per reforçar l'ús del català

Una desena d'establiments de Tremp s'adhereixen a una campanya per reforçar l'ús del català

El programa s’ha desplegat en un conjunt de restaurants, bars i comerços de la ciutat. L'acció s'endega després de detectar un retrocés en l'ús de la llengua i fins i tot alguns presumptes casos de discriminació lingüística

Interior d'un bar de Tremp que s'ha adherit a una campanya pel foment de l'ús del català (Foto: ACN)
Interior d'un bar de Tremp que s'ha adherit a una campanya pel foment de l'ús del català (Foto: ACN)
14/04/2026 11:40

El Consell Comarcal del Pallars Jussà i l'Ajuntament de Tremp han endegat una campanya per promocionar l'ús del català als comerços, bars i restaurants de la capital pallaresa. La iniciativa s'ha impulsat després que l'any 2024 es va fer un estudi sobre l'estat de la llengua del país als locals públics i van "detectar-hi punts febles"

Alba Moré, regidora del consistori, ha reconegut que aquests darrers estudis han detectat especialment "un punt feble molt important a la part de restauració, bars i alimentació" i també "a la part de salut", com pot ser l'Hospital Comarcal o d'altres serveis sanitaris. En tots aquests casos es constatava un notable retrocés en l'ús si es compara amb l'anàlisi que ja s'havia fet l'any 2001, al començament de l'actual segle.

Per això, el novembre passat van començar a dissenyar el que han definit com "un pla d'atac" amb "accions i estratègies" per part de les institucions locals, que inclouen quinze sessions per facilitar-ne l'ús a establiments que realment tinguin la voluntat de participar-hi i adaptar-s'hi.

De moment a la campanya s'hi han adherit una desena d'establiments, bàsicament restaurants, bars i comerços. El pla els facilita sessions per millorar tant el català parlat com l'escrit. Una tècnica ajuda els treballadors a parlar i a redactar les cartes dels restaurants, els cartells de preus o les seves comunicacions en xarxes. Tot plegat, amb l'objectiu de revertir la pèrdua d’ús de la llengua en sectors amb molt contacte directe amb els clients. De fet, darrerament fins i tot alguns establiments de Tremp, com el Frankfurt de la Rambla, han estat denunciats a les xarxes socials per haver actuat de manera hostil contra clients que demanaven el seu dret legal a ser atesos en català (art. 128.1 del Codi de Consum de Catalunya).

Començar amb el vocabulari bàsic

Aquest programa es desenvolupa en col·laboració amb el Servei de Català del Consell Comarcal del Pallars Jussà i el departament de promoció econòmica de l'Ajuntament de Tremp. Els tècnics ajuden els treballadors a tenir prou eines amb un vocabulari bàsic per poder parlar i atendre els clients. Alba Moré ha explicat a l'ACN que la voluntat és "que perdin la por de parlar en català als clients", afirmen. S'aprofiten les sessions per informar els propietaris dels establiments sobre normativa lingüística, que els obliga a respectar el dret que té qualsevol client a ser atès en català i a disposar de tota la informació de l'establiment en aquesta llengua.

Segons els responsables del pla, la resposta dels establiments adherits "és molt positiva" i "amb una bona predisposició al canvi". Aquestes accions arriben, segons reconeixen, "en un context de transformació del sector", marcat pel relleu generacional, els traspassos de negocis i l’arribada d'estrangers.

Mostrar formulari de contacte