Adjudicada per 24 milions d'euros la fase decisiva de la desviació de Sant Julià de Lòria
L'excavació del túnel de Rocafort i la construcció dels vials d'accés permetran millorar la connexió amb Espanya i completar un vial llargament reivindicat. Les obres es preveu que estiguin enllestides el 2027
El Govern d'Andorra ha adjudicat les obres de la fase decisiva de la desviació viària de Sant Julià de Lòria. Els treballs se centren en l’excavació del túnel de Rocafort i la construcció dels vials d’accés que connectaran el Túnel de la Tàpia amb l’enllaç de la carretera general 1. L’empresa adjudicatària ha estat la UTE Unitas-Copsa, per un import de 24 milions d’euros.
La intervenció es durà a terme a la principal via d’entrada del sud del país, que connecta amb Espanya. L’actuació permetrà millorar la seguretat i la mobilitat desplaçant fora del centre de la vila uns 18.000 vehicles. A més, permetrà reduir els nivells de CO2 un 41% respecte als actuals.
El túnel de Rocafort, que es preveu que estigui enllestit durant el primer semestre del 2027, tindrà una longitud d’uns 233 metres, complementats amb uns accessos d’uns 100 metres a cada boca. A més, disposarà de tres carrils, dos en sentit sud i un en sentit nord, com el túnel de la Tàpia. D’aquesta manera, la carretera general 1, des de l’enllaç amb la carretera secundària de Fontaneda fins a l’enllaç d'Aixovall, comptarà amb tres carrils.
Treballs de la primera fase
Ara mateix s’estan duent a terme els treballs de la primera fase, que van començar l’octubre passat. Les obres consisteixen en la instal·lació de les proteccions de vessants, tant a la boca nord com sud del futur túnel, per reforçar la seguretat i evitar-ne despreniments.
Tal com va anunciar el ministre de Territori i Urbanisme andorrà, Raul Ferré, ara fa unes setmanes en una visita d’obra, la primera fase constructiva del projecte s'ha avançat dos mesos respecte al calendari previst. D’aquesta manera, tan bon punt s’acabin de col·locar les xarxes de protecció de la boca nord, es començarà a treballar en els accessos de la boca sud del túnel per tal d’optimitzar el temps.
El fet que l’estructura de contenció estigui instal·lada quan comencin les obres de la fase dos, permetrà que es pugui treballar amb seguretat enfront de la caiguda de blocs rocosos.