Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Albert Piñeira serà el nou director de la Casa de la Generalitat a Perpinyà

Albert Piñeira serà el nou director de la Casa de la Generalitat a Perpinyà

L'exalcalde de Puigcerdà substituirà Christopher Person, que ha renunciat al càrrec. Diferents grups del Parlament, entitats de Catalunya del Nord i els exdirectors de la delegació havien demanat la destitució del fins ara responsable

Albert Piñeira, durant la seva etapa com a alcalde de Puigcerdà (Imatge: Aj. Puigcerdà)
Albert Piñeira, durant la seva etapa com a alcalde de Puigcerdà (Imatge: Aj. Puigcerdà)
15/04/2025 18:40

L'exalcalde de Puigcerdà, Albert Piñeira, serà el nou director de la Casa de la Generalitat a Perpinyà, segons ha aprovat avui dimarts el Govern català. Piñeira substituirà Christopher Daniel Person, que hi ha renunciat a petició pròpia "per motius personals", segons han explicat des de l'executiu.  

Albert Piñeira Brosel, nascut a Puigcerdà el 1980, és llicenciat en Ciències Polítiques i en Ciències del Treball per la UPF. Va ser alcalde de la capital cerdana entre el 2011 i el 2023, any en què ja no es va presentar a la reelecció i va ser rellevat per l'actual batlle, Jordi Gassió, també de Junts. En els tres mandats en què va dirigir el consistori, Piñeira va obtenir àmplies majories absolutes, una d'elles amb 11 dels 13 regidors. Anteriorment ja hi havia estat regidor entre 2007 i 2011 com a portaveu de CiU, formació de la qual n'havia estat president comarcal des del 2004.

Una de les fites de la seva alcaldia va ser la inauguració de l'Hospital de Cerdanya, el primer i de moment únic centre mèdic transfronterer de la Unió Europea, que aquest any passat ha celebrat el desè aniversari i que ha esdevingut un referent en la cooperació entre dos governs -el català i el francès- en l'àmbit mèdic. D'altra banda, entre 2007 i 2023 Piñeira va ser diputat provincial per la Cerdanya a la Diputació de Girona, institució de la qual també en va ser vicepresident durant la segona meitat d'aquesta etapa, de 2015 a 2023.

El nomenament d'Albert Piñeira arriba després que la tasca de Christopher Person havia generat polèmica, a banda i banda de la frontera, per la seva escassa sensibilitat envers la cultura catalana i envers els vincles històrics i actuals entre el nord i el sud de Catalunya, que són un dels motius essencials de l'existència del càrrec que ha ocupat fins ara. Especialment, pel fet que havia bandejat l'ús del terme "Catalunya del Nord" en les comunicacions de la Casa de la Generalitat i en les seves intervencions públiques. En la mateixa línia, també evitava esmentar realitats comarcals com la del Rosselló i es referia al territori on treballava només amb la designació oficial que hi fa servir l'Estat francès: "Pirineus Orientals".

Person ho va justificar tot al·legant "neutralitat institucional" i va al·ludir al fet que el govern francès no reconeix l'existència de Catalunya del Nord. Una resposta que va motivar un gran nombre de crítiques. Diferents grups del Parlament, com Junts, ERC i la CUP, havien exigit darrerament al Govern que destituís Person, en considerar que no compleix amb el perfil necessari per a aquest càrrec. Una petició a la qual s'hi van afegir diverses entitats de Catalunya del Nord, com Unitat Catalana, i també tots els anteriors directors de la representació de la Generalitat a Perpinyà. El seu predecessor havia estat l'historiador Alfons Quera, a qui Person va substituir l'octubre de 2024 poc després de formar-se el nou Govern català. El vincle amb Catalunya per part de Person, de 32 anys i nascut a Metz (la capital de Lorena, al nord-est de França), prové bàsicament del fet que va fer un intercanvi d'Erasmus a la UAB i que ha treballat com a responsable de campanyes de màrqueting del PSC a Cervera, si bé bona part de la seva trajectòria professional, com a sociolingüista, l'ha fet en empreses de països com França, Alemanya o Irlanda.

El Govern valora el coneixement del territori per part de Piñeira

Durant l'anunci de designació d'Albert Piñeira, la consellera portaveu del Govern català, Sílvia Paneque, ha evitat vincular la renúncia de Christopher Person a aquesta polèmica i, segons informa l'ACN, s'ha limitat a dir que el fins ara director "ha traslladat una sèrie de qüestions personals que li recomanen acabar l'etapa al capdavant de la Casa de la Generalitat". Paneque i li ha agraït la feina feta a la institució els darrers mesos i n'ha destacat, com a principal aportació, que ha apostat per reforçar el "suport" a les escoles en català de La Bressola. També ha volgut matisar que pel que fa a la Generalitat, com a institució, no tenen "cap problema" a fer servir el terme "Catalunya del Nord".

Pel que fa a Piñeira, Paneque ha assegurat que han buscat una trajectòria "de garanties" i "amb un coneixement profund sobre què implica econòmicament, socialment i culturalment la relació transfronterera", i per això han triat l'exalcalde puigcerdanès perquè "l'avala la seva trajectòria institucional i el seu coneixement". I ha matisat que no n'han parlat amb Junts -partit del qual Piñeira en segueix formant part- perquè "quan el Govern busca currículums, mira la idoneïtat dels perfils, parla amb els interessats i pren una decisió", deixant de banda el partit al qual pertanyen si consideren que el seu perfil és l'adient. La portaveu hi ha afegit que entre les prioritats de la nova etapa hi haurà "enfortir la llengua catalana, la cultura i les relacions transfrontereres"

En aquest sentit, a banda de les relacions existents a tots nivells entre l'Alta i la Baixa Cerdanya, durant el seu mandat com alcalde Piñeira també va seguir fomentant l'agermanament formal que Puigcerdà manté des de fa anys amb el municipi rossellonès del Soler, situat a l'àrea urbana de Perpinyà.

Mostrar formulari de contacte