Alcaldes del Ripollès atribueixen a la "deixadesa" d'ADIF el descarrilament al tren de Puigcerdà
Els municipis exigeixen novament el traspàs de la línia a la Generalitat i es mostren indignats per la manca de manteniment. Alhora, lamenten que el Govern espanyol encara no els ha informat de les causes de l'incident
Indignació entre els ajuntaments i habitants del Ripollès després que aquest dimarts a la nit va descarrilar un tren de la línia R3, de Rodalies RENFE, dins un túnel entre Toses i la Molina. El comboi portava 35 passatgers i, tot i que usuari no va patir ferides remarcables, dos d'ells han hagut de ser atesos per crisis d'ansietat. Les darreres hores el servei entre Toses i Puigcerdà s'ha prestat mitjançant autocars, tot passant per la collada de Toses. Finalment, el trànsit a la línia s'ha restablert plenament aquest dimecres a la tarda, després que s'ha retirat el tren accidentat.
Alcaldes de la zona i el Consell Comarcal del Ripollès han denunciat a l'ACN que aquest incident evidencia un cop més la "deixadesa" i la manca de manteniment per part del Govern espanyol en una línia que, a banda de tenir la condició d'internacional (enllaça amb el tren de la Tor de Querol a París) és "prioritària" i estratègica per als municipis per on passa.
El vicepresident en funcions de l'ens comarcal, Josep Coma, ha lamentat que ni el Ministeri de Foment ni ADIF no hagin comunicat encara al territori les possibles causes i quan es preveu que es pugui resoldre la incidència. Per això, Coma exigeix a l'Estat que "si són incapaços de fer la gestió i manteniment de les vies i de comunicar el que ha passat, que facin el traspàs del finançament i de les infraestructures a la Generalitat i a Ferrocarrils de la Generalitat". El representant del Ripollès ha recordat que aquest no és ni molt menys un fet aïllat, perquè "fa molts anys" que denuncien la manca de manteniment, les inversions mínimes i "l'estat total de deixadesa d'estacions i vies".
L'alcaldessa de Ribes de Freser, Mònica Santjaume, ha posat l'accent en la seguretat d'una línia "centenària" que des de fa dècades, pel desinterès de les administracions superiors, ha esdevingut "una línia precària i perillosa". De la seva banda, l'alcaldessa accidental de Campdevànol, Blanca Sánchez, ha afirmat que és una línia "completament oblidada" per la política estatal i ha recordat que en el cas del seu municipi des de fa anys ja no tenen "ni estació, només un baixador". Per tot plegat, Sánchez creu que cal "posar-hi mà abans no hi hagi un accident més gran".
"No hi ha color" entre RENFE i FGC
El territori ha reclamat un cop més el traspàs de la línia a la Generalitat. L'alcaldessa de Ribes de Freser, a més a més, ha asseverat que "no hi ha color" si es compara el manteniment de vies i trens que fa RENFE amb el servei que ofereix FGC, i ha posat com a exemple més proper el Cremallera de Núria, que transcorre per aquest municipi.
Els representants locals han lamentat també que cap representant del Ministeri de Foment ni d'ADIF s'hagin posat en contacte amb els ajuntaments ni amb el Consell Comarcal per exposar les possibles causes i detallar quan es podrà restablir el servei. Només sabem el que ha passat "per la premsa", ha lamentat Coma. Des de la Generalitat, en canvi, asseguren que tant el conseller de Territori com el president de FGC així com del Departament d'Interior es van posar en contacte amb l'alcalde de Toses ahir a la nit per seguir de prop la situació.
Al ple del març passat, el Consell Comarcal del Ripollès ja va aprovar una moció per denunciar aquesta desatenció i demanar a Foment i a ADIF que recuperin la base de manteniment de Ripoll, amb els mitjans tècnics i humans que tenia el 2011, els quals "es van reduir dràsticament". També es demanava un informe sobre l’estat actual de la línia i el pla de manteniment, però de moment no s’ha obtingut cap resposta.
Avisats a través de Protecció Civil
L'alcaldessa de Ribes ha explicat que es van assabentar del descarrilament cap a 3/4 d'11 de la nit, quan van rebre un missatge de mòbil de Protecció Civil de Catalunya (CECAT), perquè ADIF no els n'havia informat. Els 35 passatgers van poder sortir del túnel al cap de tres hores. Actualment aquest tram de línia entre Ribes de Freser i Puigcerdà té una mitjana de 525 passatgers diaris.
Tècnics de RENFE han treballat les darreres hores per encarrilar el tren accidentat al túnel de Toses i poder-lo retirar. ADIF haurà d'avaluar ara els danys causats en la infraestructura.