Andorra és avaluada favorablement en el setè informe sobre la Carta Social Europea
Tot i així, de les 15 disposicions analitzades, obté tres valoracions de no conformitat
El Comitè Europeu dels Drets Socials del Consell d’Europa ha fet públiques les seves conclusions sobre el setè informe d'Andorra presentat sobre els articles de la Carta Social Europea relacionats amb el dret del treball pel període 2009-2012.
La Carta Social Europea (revisada) és un conveni del Consell d’Europa adoptat al 1961 i revisat al 1996, que té com a objectiu la protecció dels drets socials i econòmics dels ciutadans europeus. El Principat el va ratificar el 12 de novembre del 2004 i des de llavors ha presentat set informes sobre el compliment d’una gran part dels articles del conveni, donat que són els mateixos estats els que determinen quins són els articles als quals es volen obligar.
El Consell d’Europa assumeix la supervisió del compliment de les disposicions del Conveni a través del Comitè Europeu dels Drets Socials. De les 15 disposicions analitzades, Andorra, segons el Comitè, obté 11 valoracions de conformitat i tres de no conformitat, mentre que hi ha un aspecte que queda pendent d’avaluació.
Les conclusions del Comitè sobre la conformitat de la legislació andorrana fan referència a: la durada raonable del treball; els dies festius i les vacances anyals pagades; l’eliminació de riscos en el cas de treballs perillosos o insalubres; el descans setmanal; la informació deguda en el contracte de treball; l’increment de la remuneració per hores extraordinàries; els límits de retencions en els salaris; el dret sindical i el dret a la dignitat en el treball.
Tres situacions de no conformitat
El Comitè determina que hi ha tres situacions de no conformitat. En relació a l’article 2.7 (treball nocturn), es considera que la situació a Andorra no és conforme amb la Carta Social perquè la llei vigent no preveu realitzar exàmens mèdics previs a la realització d’un treball nocturn ni exàmens periòdics als treballadors que treballen durant la nit.
En referència a l’article 4.1 (remuneració equitativa), el Comitè estima que el salari mínim interprofessional representa un 47,52% del salari mitjà, és a dir, només un 2,48% inferior al 50% fixat com a mínim pel Comitè.
Finalment, malgrat que el Comitè reconeix que els casos d’acomiadament per causes disciplinàries estan en conformitat amb l’article 4.4, observa que l’avís raonable al que tenen dret els treballadors per rescissió de contracte no és adequat perquè la llei no preveu cap temps de preavís en el període de prova i perquè la indemnització que reben els treballadors amb menys de 10 anys de servei sembla ser insuficient.
El Govern ha manifestat el seu ferm compromís de continuar treballant per a la millora dels drets socials i econòmics al Principat, alhora que trametrà la informació adient en el proper informe que presenti al Comitè sobre l’única conclusió que encara no ha pogut ser valorada i que fa referència a la no discriminació entre dones i homes en matèria de remuneració (article 4.3).