Andorra posarà en marxa un servei de bicicleta elèctrica compartida
Una enquesta en constata l'interès de la ciutadania. Es disposarà d’una cinquantena de bicicletes i s’estudiarà la possibilitat d’incorporar-hi una dotzena de vehicles elèctrics
El projecte de bicicleta elèctrica compartida es tirarà endavant a Andorra després que el Govern ha constatat l’interès de la ciutadania en poder beneficiar-se d’aquest servei. Així ho ha anunciat, aquest dimarts, la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, acompanyada de l’assessor de Medi Ambient, David Astrié.
La ministra ha recordat que el projecte s’emmarca en el canvi de model energètic que impulsa el país, que contempla la disminució de la dependència energètica, i que té com un dels eixos centrals la mobilitat sostenible. Així, la proposta vol fomentar que la gent vagi a peu i en bicicleta, i que s'utilizi vehicles elèctrics, incidint en la qualitat de l’aire. La iniciativa està estretament lligada al pla Engega que es va presentar la setmana passada per al foment de la mobilitat elèctrica.
Sondeig d'opinions
El Govern d'Andorra, els comuns i l’Automòbil Club d’Andorra van signar el passat 22 de setembre un conveni de col·laboració per a la implantació de la bicicleta elèctrica compartida, amb la voluntat de continuar treballant en la mobilitat sostenible. En el marc del conveni, es va encarregar a l’empresa Social Innova una enquesta per conèixer els hàbits de transport dels ciutadans i la predisposició a fer-la servir. Els resultats de l’enquesta, tal com ha indicat Calvó, són els que serviran per poder confeccionar el servei.
L’enquesta mostra que el cotxe és amb gran diferència el vehicle més utilitzat, i que tot i que moltes llars disposen de bicicletes, les utilitzen poc per fer desplaçaments. Igualment, es constata un coneixement ampli del servei de bicicleta elèctrica i una predisposició de més del 56% dels enquestats per usar de manera habitual aquest servei.
D’altra banda, les preguntes identifiquen entre els principals motius dels qui no farien servir aquest sistema, la manca de condició física, la necessitat d’un carril bici segregat, la preferència d’altres transports, les distàncies llargues o el mal temps.
Pel que fa al preu, la majoria dels enquestats interessats en el servei de bicicleta compartida estarien disposats a pagar una quota anual, més un cost addicional en cada ús. Aquesta dada es tindrà en compte en la concessió del servei, de manera que es marcarà un preu màxim perquè l’oferta tingui viabilitat.
Valoració positiva
La ministra ha valorat molt positivament els resultats de l’enquesta, i ha indicat que aquests permeten continuar endavant amb el projecte de bicicleta elèctrica compartida. Així, aquest mateix dimarts s’ha presentat el projecte als comuns. Es preveu licitar a l'estiu la concessió del servei que haurà de proporcionar una empresa privada.
El projecte de licitació preveurà al voltant d’una quinzena d’estacions repartides per tot el territori en base a les dades recollides a l’enquesta. Es disposarà d’una cinquantena de bicicletes i s’estudiarà la possibilitat d’incorporar-hi una dotzena de vehicles elèctrics. A més, es treballarà per oferir un servei multi-modalitat que permeti amb un mateix abonament accedir a qualsevol transport de la xarxa (autobusos, vehicles elèctrics, bicicletes elèctriques).