Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Artur Mas defensa a la Seu el projecte propi de Catalunya i la convocatòria de la consulta

Artur Mas defensa a la Seu el projecte propi de Catalunya i la convocatòria de la consulta

El president de la Generalitat remarca la bona evolució catalana en exportacions, turisme i inversió estrangera, en ple debat sobre la independència Mas ha obert la segona jornada de la Trobada Empresarial al Pirineu

Trobada Empresarial 2014 - Artur Mas
Trobada Empresarial 2014 - Artur Mas
13/06/2014 11:19

El president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, considera que "Catalunya té projecte, i no és per anar en contra de ningú sinó per tirar endavant, i això requereix uns instruments diferents". Mas ha defensat així la capacitat del país per prosperar en cas que decideixi democràticament esdevenir en Estat independent. En aquest sentit, ha reiterat la plena convicció de convocar la consulta el 9 de novembre vinent.

Mas ha recordat que Catalunya mai no ha negat la solidaritat cap a la resta de l'Estat espanyol, però ha advertit que això no pot suposar un fre al creixement propi, tal com està passant des de fa anys amb el dèficit fiscal. El president considera que "la majoria de la societat catalana ja ha entès que cal anar cap a un nou projecte propi", sense necessitat de trencar les relacions econòmiques i socials amb Espanya però amb una relació de tu a tu. Alhora, ha defensat el caràcter totalment pacífic i majoritari del procés sobiranista i ha lamentat la "manca de resposta" i "l'enrocament" del Govern espanyol. 

Mas també s'ha mostrat convençut que la UE estarà interessada a ingressar-hi Catalunya i ha posat com a exemple la integració de països de recent creació i menys competitius com ara Croàcia i, properament, Sèrbia. "El preu que avui pagaríem per no seguir endavant (amb el procés) seria molt alt", ha conclòs.

En l'àmbit purament econòmic, Artur Mas ha defensat el missatge de recuperació tot assegurant que "els darrers tres anys i mig no hi ha hagut pràcticament cap signe positiu de l'economia, mentre que ara el clima ja no és de preocupació creixent sinó de més confiança". Mas espera que d'aquí a un any s'hagi confirmat aquesta tendència, sense caure en els errors col·lectius del passat. Se sumen onze mesos seguits de reducció de l'atur.

El president ha marcat tres grans elements per al futur de l'economia catalana. El primer, la internacionalització. Catalunya representa avui un 19% de l'economia espanyola i un 25% de l'exportació i lidera la inversió estrangera, especialment en la indústria (52% del total estatal); "i tot això, en ple debat sobre la independència", ha subratllat. En segon lloc, el turisme, ja que actualment Catalunya rep  15.000.000 de visitants l'any i és líder a Espanya i en bona part al sud d'Europa. Finament, ha apuntat a la necessitat d'un Estat propi per mantenir el benestar, un àmbit en què ha recordat que els països amb millor estat del benestar no són els més grans sinó països com ara Dinamarca, Suècia i Àustria. També ha reivindicat un sistema educatiu més adaptat a la demanda de l'economia, ja que creu que els darrers anys hi ha hagut un excés en els dos extrems: en títols universitaris i en persones sense prou formació.

Albert Batalla convida els empresaris a invertir al Pirineu

En la introducció, l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, ha instat els empresaris a aconseguir "que les dades macroeconòmiques positives que s'observen es transformin en coses palpables per a tothom en el dia a dia".

Batalla també ha demanat suport del país per mantenir viu l'Alt Pirineu, que representa un 20% del territori però només un 1% de la població. Així, ha recordat als assistents que a l'Alt Pirineu i Aran hi ha més de 36.000 persones registrades a les oficines d'atur, una xifra elevada tenint en compte la poca població de la regió, mentre que a la demarcació de Lleida hi ha 35.000 empreses, a les quals ha convidat a invertir a les comarques de muntanya.

Mostrar formulari de contacte