Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / ASPID endega una campanya perquè els joves coneguin les conseqüències dels accidents de trànsit

ASPID endega una campanya perquè els joves coneguin les conseqüències dels accidents de trànsit

Sota el lema 'A l'Alt Urgell posem el fre!', persones que han patit seqüeles greus donen el seu testimoni a estudiants d'ESO i cicles formatius. Aquest dimarts s'ha començat a les aules de La Salle i l'Institut La Valira i a la primavera hi haurà sessions a Oliana

Inici de la campanya d'ASPID 'A l'Alt Urgell posem el fre!'
Inici de la campanya d'ASPID 'A l'Alt Urgell posem el fre!'
09/12/2025 17:45

ASPID ha iniciat aquest dimarts la campanya “A l’Alt Urgell posem el fre!”, un programa de prevenció dels accidents de trànsit adreçat a joves estudiants d’ESO i cicles formatius. La iniciativa té l’objectiu sensibilitzar els joves amb la finalitat que desenvolupin comportaments responsables, adoptin actituds de prudència i prenguin les mesures de seguretat necessàries en conduir un vehicle de motor i en practicar activitats esportives o de lleure que comportin un risc.

Es preveu que el projecte, que es desenvolupa en col·laboració amb els Instituts d’Educació Secundària o cicles formatius de la comarca, arribi a un total de 220 estudiants. Per començar, han fet sessions a l’Institut La Valiraper a alumnes de 4t d'ESO, i al Col·legi La Salle, amb alumnes tant de 4t d’ESO com del del CFGM d'Electromecànica de vehicles i el CFGS d'Automoció. Ara l'acció ja no es reprendrà fins al 16 de maig, quan seran a l'Institut Escola d'Oliana per parlar-ne amb estudiants des de primer fins a quart d'ESO. Oliana és la novetat d'enguany, l'objectiu que la campanya tingui un abast realment comarcal. En total, es faran cinc xerrades als tres instituts consignats. 

Les sessions de sensibilització compten amb la participació de col·laboradors i testimonis d'ASPID, que expliquen la seva experiència. L’objectiu és que persones que han patit en primera persona un accident de trànsit, amb seqüeles greus, donin testimoni de la seva experiència personal i que alhora exposin les principals causes d’accidentalitat i com es poden evitar, a més d’aportar dades i estudis que donen rigor als aspectes abordats. 

En el decurs de les sessions, de 50 minuts de durada, es fa una breu presentació de l’entitat, s’exposen xifres i dades reals sobre l’accidentalitat actual i se n'expliquen les causes, conseqüències, estadístiques i objectius. Finalment es donen consells de seguretat, en tots els casos amb l’ajuda d’una persona lligada a l’entitat perquè té una discapacitat física causada per un accident automobilístic. 

Les enquestes fetes als alumnes en programes semblants demostren que el 93% recorda molt o bastant els relats dels monitors, el 86% considera que les xerrades influeixen de manera positiva en la prevenció de les conductes de risc, i el 48% manifesta que arrel la xerrada ha tingut canvis en la seva conducta relacionada amb el trànsit.

A banda de treballar per afavorir la qualitat de vida de les persones, especialment aquelles amb discapacitat o en situació vulnerable, ASPID entén que "la sensibilització i l’educació és una eina bàsica per aconseguir transformacions socials reals i a llarg termini que permet avançar cap a una veritable societat de valors i cohesionada". El desenvolupament d'aquestes accions entre els joves, conclouen, "permet aconseguir canvis importants i duradors en la societat".

Mostrar formulari de contacte