Avancen les obres per fer realitat la desviació de la Massana-Ordino
El Govern d'Andorra ha adjudicat el tercer tram del vial per 10 milions d'euros. L'objectiu es tenir totalment enllestida la intervenció l'any 2027
El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimecres l’adjudicació de les obres del tercer tram de la desviació de la Massana-Ordino a la CG-3. Els treballs els durà a terme l'UTE Cevalls-Copsa per un import de 10.846.953,80 euros. La intervenció, que té un termini d’execució de dos anys, té com a objectiu fer realitat una infraestructura clau per descongestionar el trànsit del centre de la vila massanenca i millorar, a la vegada, la qualitat de vida dels ciutadans.
El tram on s'intervindrà -que correspon a la segona fase de les obres- té una longitud d’uns 500 metres i diversos viaductes sobre rius. El seu traçat preveu el creuament del riu Valira del Nord des del camí ral de la Cabanota, donant continuïtat amb tram 2, fins a la zona del pont de Palanques.
Malgrat que l'actuació inicial encara s’està enllestint, s’ha fet la nova adjudicació seguint el precepte de la construcció de la desviació, que estableix que a mesura que es vagin ultimant fases constructives s’aniran licitant i adjudicant les següents per avançar més ràpidament l'obra. Els treballs de la primera fase –anomenada tram 2– van començar al febrer d’enguany i es preveu que acabin el febrer de 2026. En aquest cas, té una longitud d’uns 610 metres i connecta just al revolt de la CG-3 a la Serra de l’Honor, on habitualment es concentra el trànsit d’accés sud a la Massana en hores punta.
Projecte global
Pel que fa a tot el projecte, es recorda que s’ha dividit en quatre trams principals de sud a nord, dos dels quals ja s’han adjudicat (tram 2 i tram 3). Així doncs, el punt on acabi el tram 3 es dividirà en un ramal d’uns 390 metres –anomenat tram 4– en direcció a Arinsal i que connectarà amb la CG-3 al seu pas pel Telecabina. A més, també sortirà un altre ramal –anomenat tram 5– d’uns 450 metres. Anirà cap a Ordino, connectant així la desviació amb la CG-3 en aquest sentit en dos punts: al pont de la caserna massanenca dels Bombers i en un enllaç a l’altura de la Farga Rossell. Ambdós ramals permetran circular directament cap a la zona d’Arinsal i d’Ordino, i tant un com l’altre es licitaran durant els propers mesos.
Tot i ser un traçat d’uns 2 quilòmetres en la seva extensió íntegra, es tracta d’una obra complexa perquè, a causa de l’orografia del terreny s’han hagut d’incloure elements com ara murs de sosteniment o viaductes per tal de sortejar situacions com ara canvis d’una banda a l’altra del riu.