Baixen un 40% les morts de trànsit a l'Alt Pirineu i Aran durant el 2009
La màxima sinistralitat va ser a la Cerdanya, amb 4 víctimes, i a l’Alt Urgell n’hi va haver 2 Interior valora la reducció d’accidents de moto i vol prevenir les distraccions
Les víctimes mortals en accidents de trànsit a l’Alt Pirineu i Aran s’han reduït en un 40% durant l’any passat. En total el territori pirinenc va registrar 12 morts, una xifra allunyada dels 20 del 2008 i que suposa el balanç més baix des del 2000.
De les xifres del 2009 se’n destaca que les sortides de via, en especial en camins, concentren el 25% dels morts, mentre que es constata una disminució del nombre d’accidents mortals en dies feiners. D’altra banda, només un dels 11 accidents mortals registrats a l’Alt Pirineu i Aran ha provocat la mort de dues persones. També s’assenyala que la franja d’edat amb més víctimes va ser la dels majors de 75 anys, amb 4 morts.
Un apunt especial mereix el descens del nombre de motocicletes implicades en sinistres, ja que s’ha reduït el balanç de 6 víctimes a només una. En aquest sentit, s’ha valorat molt positivament la campanya Premot, de conscienciació, adreçada especialment a motociclistes estrangers i que continuarà aplicant-se enguany. I és que no és cap secret que el traçat sinuós i obsolet de moltes carreteres pirinenques, combinat amb el paisatge, atrau cada any molts motoristes d’arreu de Catalunya però també de tot Europa. Aquest moviment es produeix especialment a l’estiu.
Aquestes i d’altres dades les ha donat a conèixer en roda de premsa el director territorial d’Interior, Relacions Institucionals i Participació a l’Alt Pirineu i Aran, Àngel Joval. En la presentació també hi han intervingut el cap de Servei Territorial del Servei Català de Trànsit, a Lleida, Ferran de Noguera, i el sergent de l’Àrea Regional de Trànsit de la regió policial del Pirineu Occidental, Lluís Muñoz.
La Cerdanya va ser la comarca amb més morts, amb un total de 4, seguida de les tres del Pallars Jussà, les dues que es va registrar tant a l’Alt Urgell com a la Vall d’Aran i l’únic accident mortal del Pallars Sobirà. L’Alta Ribagorça és l’única comarca on no n’hi va haver cap.
Segons han manifestat els responsables de trànsit al territori, entre les prioritats per a aquest any 2010 hi haurà la de “combatre les distraccions i la velocitat inadequada”. El Servei Català de Trànsit, que percep una millora dels hàbits de conducció, també vol potenciar la relació amb els centres educatius per “formar els conductors del futur”.