Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Barcelona comença a sancionar per circular sense distintiu ambiental per la 'Zona de Baixes Emissions'

Barcelona comença a sancionar per circular sense distintiu ambiental per la 'Zona de Baixes Emissions'

La restricció de circulació és de dilluns a divendres, de les 7 del matí a les 8 del vespre, i inclou alguns municipis veïns. La limitació afecta, entre d'altres, els vehicles dièsel matriculats abans de l'any 2005
Mapa amb el perímetre del la Zona de Baixes Emissions (Aj. Barcelona)
17/09/2020 10:55

Des d'aquesta setmana, els vehicles sense distintiu ambiental de la DGT poden ser sancionats si circulen els dies laborables per la denominada 'Zona de Baixes Emissions' (ZBE), que l'Ajuntament de Barcelona i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ja van implantar al començament d'aquest any 2020. Una situació que pot afectar molts vehicles de l'Alt Pirineu que estiguin matriculats abans de l'any 2006, en cas que necessitin desplaçar-se a la capital del país.

La mesura afecta gairebé la totalitat de la ciutat de Barcelona i també alguns municipis veïns que estan englobats en l'àrea de les Rondes de Barcelona, com són l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs.

La restricció s'aplica de dilluns a divendres (tret dels dies festius), des de les 7 del matí fins a les 8 del vespre. Només en resten exemptes algunes zones i vies de la perifèria de la ciutat, com són la Ronda Litoral (B-10), la Ronda de Dalt (B-20), la Zona Franca i els nuclis de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes. Els darrers mesos els agents de trànsit han informat d'aquesta nova limitació, però des d'aquest dimarts, 15 de setembre, ja poden sancionar si s'incompleix. Les multes són de 100 euros i poden ser més altes en cas de reiteració.

Per poder circular per la ZBE en els horaris esmentats, el vehicle ha de disposar d'algun dels quatre certificats ambientals contemplats en aquesta nova regulació: 0, ECO, C o B. La principal afectació és la que fa referència als automòbils o tot terrenys de motor dièsel anteriors a la norma Euro 4 i, per tant, matriculats abans del 2005 o, com a molt tard, 2006. També es limita l'accés de cotxes de benzina anteriors a la norma Euro 3 (matriculats abans de l'any 2000) i motocicletes o ciclomotors anteriors a la norma Euro 2 (matriculats abans del 2003).

Exempcions i moratòries

Tot i això, existeixen algunes exempcions per als vehicles matriculats abans d'aquests anys. Per exemple hi ha la possibilitat d'obtenir el distintiu ambiental si el propietari demostra, mitjançant el concessionari o fabricant, que no supera els límits de contaminació vigents actualment.

D'altra banda, s'ha establert una moratòria fins a l'1 d'abril de 2021 per a vehicles de persones amb rendes baixes (uns 15.000 euros bruts anuals) que acreditin que el seu turisme (M1) o la seva moto (L) és indispensable per a la seva activitat professional. També entren en aquesta moratòria les furgonetes comercials classificades com a N1.

De la seva part, els camions (N2 i N3) i autocars petits (M2) disposaran de moratòria fins a l'1 de juliol de 2021; i els autobusos i autocars (M3) destinats al transport col·lectiu, fins a l'1 de gener de 2022.

Restricció controvertida

Des de l'Ajuntament de Barcelona i des del Departament de Territori han justificat la imposició d'aquesta ZBE perquè "els elevats nivells de contaminació suposen un gravíssim problema per a la salut pública", que xifren en mig milió de morts prematures al conjunt d'Europa, i consideren que va "en sintonia amb el que ja fan d'altres metròpolis europees".

En tot cas, la mesura genera polèmica i ha despertat un notable rebuig tant a dins com a fora de Barcelona. Els contraris a aquestes restriccions recorden que, encara avui, la capital catalana concentra un gran nombre d'administracions, institucions, centres hospitalaris o educatius i serveis destinats no només als seus habitants sinó a tota la població del país. Consideren que amb aquesta decisió s'està dificultant l'accés àgil a aquests edificis. A aquest fet hi afegeixen les creixents dificultats per estacionar a Barcelona, a causa de la política d'eliminació sistemàtica de places d'aparcament i d'ampliació dels horaris de pagament impulsada pel govern municipal d'Ada Colau.

Manca d'aparcament disssuasiu i resposta dels municipis rurals

En aquest sentit, els detractors de la Zona de Baixes Emissions també denuncien la manca total d'aparcaments dissuasius i vigilats a les entrades de Barcelona. Finalment, esmenten les deficiències existents pel que fa a l'alternativa del transport públic, que segueix sent especialment car, lent i amb horaris limitats si el desplaçament s'ha de fer des de les comarques més allunyades de Barcelona, com són les de l'Alt Pirineu.

A més a més, el fet que les institucions implicades hagin justificat la ZBE per motius mediambientals ha provocat, de retruc, que s'obri el debat sobre si cal aplicar, en dates determinades, alguna limitació semblant pel que fa als col·lapses que es produeixen a les principals carreteres del Pirineu o de la costa, cada vegada que surten de manera simultània milers de vehicles de l'àrea de Barcelona. Molts ajuntaments del territori també estudien -o ja han començat a aplicar- restriccions periòdiques pel que fa a l'accés en cotxe als seus espais naturals més concorreguts.